Gouden missen voor Maria’s jawoord
Meer dan de hedendaagse mens was de middeleeuwer zich bewust van het belang in de heilsgeschiedenis van het jawoord van Maria. Vooral in de Bourgondische landen werd dit aspect van de Mariadevotie op quatertemperwoensdag – de woensdag na de derde zondag van de advent of gaudetezondag – luisterrijk gevierd. Tijdens een zogenaamde Gulden Mis – Missa Aurea – werd stilgestaan bij de dialoog tussen de engel Gabriel en de jonge maagd van Bethlehem – de Annunciatie - en bij de zwangerschap van Maria.
Vaak werden jongenskoren ingezet om de rollen van Maria en de engel te vertolken.
Maria van Bourgondië
De 26ste editie van Laus Polyphoniae, het zomerfestival voor oude muziek dat AMUZ in Antwerpen organiseert en vandaag vrijdag 16 augustus van start gaat, heeft het hof van landvoogdes Maria van Bourgondië (1457-82) als centrale thema gekozen. En dus kon de Missa Aurea daarbij niet ontbreken. Morgen zaterdag 17 augustus, zondag 18 augustus en maandag 19 augustus staan telkens om 20 uur drie zo’n Gouden Missen op het programma, nu eens in de Sint-Andrieskerk, dan weer in de voormalige Sint-Augustinuskerk, waar AMUZ thuis is.
De Missa Aurea concentreert zich op Maria’s ja-woord toen Gabriel haar vertelde dat zij uitverkoren was om Gods Zoon te baren.
Lees verder onder de afbeelding.
De versie van Guillaume Du Fay (overleden in 1474) die de Cappella Pratensis op zaterdag in de Sint-Andrieskerk brengt, komt uit een koorboek van de Bourgondische hofkapel. ’s Anderendaags zingt de Cappella Mariana in de Kammenstraat een Gulden Mis van Johannes Ockeghem (gestorven in 1497). En ten slotte kun je op maandag opnieuw in de Sint-Andrieskerk terecht voor de Missa ecce ancilla domini (zoals een Missa Aurea formeel heet) van Johannes Regis (gestorven circa 1496) door Stile Antico.
Telkens verzorgt de Amerikaanse katholieke musicologe Jennifer Bloxam om 19 uur een inleiding.