‘Laus Polyphoniae’ gaat online
Zoals zovele spelers in de culturele sector, heeft het Festival van Vlaanderen Antwerpen zijn Laus Polyphoniae-festival dit jaar aan de realiteit van de coronapandemie moeten aanpassen. Polyphony connects is een virtueel platform dat op basis van zowel archiefopnames als live-events muziek uit verschillende eeuwen bundelt, legt Julie Hendrickx uit. Wij zetten alle beschikbare middelen in om muzikaal erfgoed te ontsluiten. De coronapandemie heeft duidelijk gemaakt dat menselijk contact altijd onvervangbaar zal blijven. Maar intussen zijn we op zoek gegaan naar nieuwe dimensies om deze toe te voegen aan het verbindende gebeuren dat de uitvoering van livemuziek is.
Laus Polyphoniae is dit jaar volledig online te volgen. Julie Hendrickx
Registratie
Het festival biedt vanaf vandaag tien dagen lang een boeiende combinatie van live uitgezonden concerten met topmusici en exclusieve opnames van memorabele uitvoeringen, herinneringen, introducties en documentaires, een educatieve muziekvakantie voor de jongsten, een lezingenreeks, noem maar op. En dat alles volkomen coronaproof. Wie zich registreert, wordt onze persoonlijke gast met een virtuele plek op de eerste rij en toegang tot informatie voor en achter de schermen, zegt Hendrickx. Alle concerten blijven tot eind september online te beluisteren. Bovendien bezorgen we wie zich registreert ook het gloednieuwe programmaboek.
Een aantal producties is ook live via Klara te beluisteren. Julie Hendrickx
Collegium Vocale Gent
Het festival gaat vanavond van start met het jubilerende, want net vijftigjarige Collegium Vocale Gent dat onder leiding van Philippe Herreweghe een selectie madrigalen brengt die Claudia Monteverdi in Venetië schreef. Vanaf donderdag 27 augustus gaat een oudere concertopname van dezelfde uitvoerders online, met motetten die Josquin des Prez componeerde toen hij enkele jaren aan de Sixtijnse Kapel in Rome werkzaam was. Een andere oudere concertopname – vanaf maandag 24 augustus online - die zeker de moeite waard is om te herontdekken, is van de ensembles van luitist Paul O’Dette en blokfluitist Peter Van Heyghen, die samen chansons uit de vijftiende-eeuwse Basevi Codex vertolken.
Die codex uit de conservatoriumbibliotheek van Firenze is een van Petrus Alamire’s beroemdste manuscripten.
Lees verder onder de afbeelding.
Hoogtepunten
Hoe moeilijk ook een festival in coronatijden te organiseren, het aantal grote namen dat dit jaar de revue passeert, is niet te schatten: ook het Nederlandse Cappella Pratensis en het Zwitserse Sollazzo Ensemble van de zussen Anna en Sophia Danilevskaia zakken naar Amuz af voor concerten, allemaal zonder livepubliek, maar wel online te beluisteren. Ook online te volgen zijn bijvoorbeeld de interessante documentaires over het Corpus Alamire (vanaf zaterdag 22 augustus) of The Leuven Chansonnier (vanaf woensdag 26 augustus) en de Summer School over de Bossche koorboeken, waaraan onder meer Cappella Pratensis meewerkt.
Ook de muziekvakantie voor kinderen in de laatste augustusweek is online te volgen.
Lees verder onder de afbeelding.
Capella Pratensis
De Cappella Pratensis is een extra vermelding waard, omdat het ensemble door de bezuinigingsplannen van het Nederlandse kabinet-Rutte III in zwaar weer dreigt terecht te komen. En dat is doodzonde, want het vocaal ensemble uit ’s Hertogenbosch is gespecialiseerd in muziek van Josquin des Prez, die in 2021 net vijfhonderd jaar geleden overleed. Zoals in de tijd van Josquin, staan de zangers – incluis superius-dirigent Stratton Bull - dicht bij elkaar rond een centrale muziekstandaard. Dit heeft een direct effect heeft op de ensembleklank. Het concert met religieuze muziek van des Prez op woensdag 26 augustus belooft een topper te worden.
Cappella Pratensis zingt uit facsimiles van koorboeken in de oorspronkelijke handschriftnotatie.
Lees meer over het Laus Polyphoniae-festival en registreer u om het online te kunnen volgen.