VS: reacties na eerste executie in 17 jaar
Ondanks alle protest werd Daniel Lewis Lee dinsdagmorgen in alle vroegte in de federale gevangenis van Terre Haute in de Amerikaanse stad Indiana met een dodelijke injectie terechtgesteld. De 47-jarige white supremacist was veroordeeld voor de moord in Arkansas op een wapenhandelaar en zijn gezin in januari 1986.
Over deze executie was er heel wat juridisch getouwtrek.
Pentobarbital
Toen de executie eerder deze maand op het punt stond voltrokken te worden, had een federale rechtbank in Washington ze nog verboden, omdat de rechter vreesde dat het gebruik van het executiemiddel Pentobarbital in strijd was met het grondwettelijk verbod op wrede en ongebruikelijke straffen.
President Trump maakte echter een eind aan het moratorium op federale executies.
Draagvlak
Het gebruikte middel zou hevige bloedingen in de longen veroorzaken, zodat iemand het gevoel krijgt dat hij verdrinkt alvorens het bewustzijn te verliezen. De vorige Amerikaanse president, Barack Obama, had daarom de federale executies stilgelegd, ook al omdat het draagvlak voor de doodstraf afneemt.
Maar het Hooggerechtshof gaf de lagere rechter maandag ongelijk.
Nog drie executies
De executie in Indiana volgde nauwelijks enkele uren nadat het Amerikaanse Hooggerechtshof op de lijn van president Donald Trump en zijn minister van Justitie William P. Barr ging staan. Het ziet ernaar uit dat ook de drie federale executies die voor de komende weken gepland staan, nu zullen doorgaan.
Maar katholieke leiders blijven ervoor pleiten om de executies te stoppen.
Restorative justice
Deze eerste federale executie sinds 17 jaar was niet nodig en kon vermeden worden, zegt Krisanne Vaillancourt Murphy van het Catholic Mobilizing Network (CMM) dat campagne voert tegen de doodstraf en voor restorative justice. De federale regering ging per se door met deze executie ondanks duidelijke tegenstand van de familie van het slachtoffer.
En dit net nu een ongecontroleerde pandemie al 135.000 Amerikaanse mensenlevens heeft gekost …
Catechismus
De Catechismus van de Katholieke Kerk (CKK) stelt dat de menselijke waardigheid ook na serieuze misdaden niet verdwijnt, weet CMN. Maar er is niet alleen het katholieke verzet tegen de doodstraf, ook bij de bredere publieke opinie is de steun daarvoor nog nooit zo laag geweest.
Vorige week nog schreven meer dan duizend religieuze leiders van verschillende tradities een protestbrief.
Interreligieuze brief
Wij roepen president Trump en justitieminister Barr op de geplande federale executies te stoppen, schreven zij daarin. Ons land gaat gebukt onder de coronapandemie, een economische crisis en structureel racisme in de misdaadbestrijding. Wij moeten onze aandacht nu richten op de bescherming van het leven, niet, niet op terechtstellingen.
Onder de ondertekenaars verschillende invloedrijke Amerikaanse katholieke bisschoppen.
Dimensie van de hoop
In een commentaar voegt mgr. Richard Edmund Pates, apostolisch administrator van het bisdom Joliet in Illinois, eraan toe: De Kerk is van mening dat een rechtvaardige straf nooit de dimensie van de hoop mag uitsluiten en altijd tot herstel moet proberen te leiden. De doodstraf bestendigt gebrekkige en gebroken situaties.
De doodstraf gaat in tegen de evangelische zorg om de waardigheid van elk leven. Mgr. Richard Edmund Pates