Breekt Vaticaan met tweestatenoplossing?

Moet het Vaticaan voortaan pleiten voor gelijkheid van Joden en Palestijnen in een gemeenschappelijk thuisland?
05/12/2022 - 16:28
Jeruzalem met Klaagmuur en Gouden Koepelmoskee
Jeruzalem met Klaagmuur en Gouden Koepelmoskee © RR

Begin dit jaar sprak paus Franciscus nogmaals de hoop uit dat de volkeren van Israël en Palestina erin zouden slagen om in twee staten in vrede en veiligheid naast elkaar te leven. Maar volgens de Italiaanse vaticaanwatcher Sandro Magister raakt ook het Vaticaan almaar sterker ervan overtuigd dat de tweestatenoplossing door de feiten op het terrein achterhaald is geraakt en niet langer haalbaar is. Volgens Magister bepleit de Heilige Stoel nu almaar nadrukkelijker de gelijkheid van Israëli's en Palestijnen ongeacht het politieke kader, zelfs in één enkele staat.

VN-resolutie 181 uit 1947 verdeelde Palestina in twee staten: een Joodse en een Arabisch-Palestijnse staat.

Magister baseert zich voor zijn bewering op een artikel over de Palestijnse kwestie dat op 19 november 2022 in La Civiltà Cattolica verscheen. Bijdragen in het gerenommeerde jezuïetentijdschrift krijgen zoals bekend voor publicatie de goedkeuring van het staatssecretariaat, ook al weerspiegelen artikels in principe uitsluitend de persoonlijke mening van de auteur. Auteur is dit keer David M. Neuhaus die geboren werd in een Duits-joodse familie en in de jaren 1930 naar Zuid-Afrika emigreerde. Op zijn 25ste bekeerde hij zich tot het katholicisme nadat hij in Israël met het werk van enkele Russische zusters had kennisgemaakt. Tussen 2009 en 2017 was hij bij het Latijnse patriarchaat van Jeruzalem als vicaris verantwoordelijk voor de pastoraal bij Hebreeuwssprekende katholieken in Israël.

De meerderheid van de burgers van de twee volkeren heeft al afstand genomen van het perspectief van de twee staten. David M. Neuhaus

Magister herinnert eraan dat de Arabieren destijds weigerden om de opdeling te aanvaarden zoals die in de VN-resolutie was vastgelegd. Het verdelingsplan, dat in de nasleep van de Holocaust voorzag in een thuisland voor Joden om ook het pad voor te bereiden voor een Palestijns-Arabisch thuisland lokte de Nakba (letterlijk: de ramp of catastrofe, duidt de periode 1947-1949 in het toenmalige Mandaatgebied Palestina aan waarin de staat Isrël vorm kreeg en Arabische Palestijnen massaal uit hun dorpen werden verdreven) uit. Vandaag zijn steeds meer mensen ervan overtuigd dat de twee staten er nooit zullen komen. Ook van de speciale status voor Jeruzalem komt in de praktijk almaar minder terecht. Bijkomend is er ook een demografische reden om steeds sterker de nadruk te leggen op gelijkheid, wat het Israëlische-Palestijnse vraagstuk betreft. Vandaag leven in dit gebied naar schatting 7 miljoen Israëlische Joden en ongeveer evenveel Palestijnse Arabieren, waarvan er 2 miljoen in Israël wonen, naast elkaar. Hoe een oplossing politiek moet gerealiseerd worden, is onduidelijk. Maar David M. Neuhaus is alvast ervan overtuigd dat de twee volkeren in het verleden hebben samengeleefd. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit ook niet in de toekomst opnieuw het geval kan  zijn.  

Bron: L’Espresso