Oecumenisch gebed voor de martelaren van onze tijd
Omwille van de coronapandemie is er in deze Goede Week geen oecumenische gebedswake voor de martelaren van onze tijd en voor de vrede in de Antwerpse Sint-Carolus Borromeuskerk, maar livestreamt de Gemeenschap van Sant’Egidio via het YouTube-kanaal van het dekenaat Luik vanavond om 19 uur vanuit de collegiale Sint-Bartholomeuskerk in de Vurige Stede een Prière oecuménique en mémoire des martyrs. De Luikse bisschop Jean-Pierre Delville gaat voor in gebedsdienst.
De Sint-Egidiusgemeenschap besteedt elk jaar wereldwijd aandacht aan wie in onze tijd voor het geloof werd vermoord.
Andrea Riccardi
Die belangstelling voor hedendaagse geloofsvervolging gaat terug op de stichter van Sant’Egidio, Andrea Riccardi. Ik bezocht het omvangrijke archief van de Commissie Nieuwe Martelaren, schreef de Romeinse historicus in 2000 in het voorwoord van De eeuw van de martelaren (vertaling uitgegeven door Lannoo, Tielt), zijn standaardwerk over de christenvervolgingen in de 20ste eeuw. Daar worden brieven, rapporten en notities verzameld die de afgelopen jaren vanuit alle hoeken van de wereld in Rome zijn toegekomen.
Het waren verhalen van mannen en vrouwen uit onze tijd: christenen die vermoord werden omdat ze christen waren. Andrea Riccardi
Midden-Oosten
Het werk van Riccardi is helaas verouderd: de christenvervolging is in de 21ste eeuw niet verminderd, maar integendeel eerder toegenomen. Lange tijd ging het niet meer om massale genocide, zoals die van de Jonge Turken op de Armeniërs en andere christenen in het voormalige Ottomaanse Rijk in de jaren 1915 en volgende, maar met de opmars van de zogenaamde Islamitische Staat (IS) in Irak en Syrië kwam ook dat terug. De christenvervolging in Mosul in 2014 en de Ninive-vlakte in 2015 had alles van een cultureel-religieuze genocide.
Veel hedendaagse christenvervolging wereldwijd passeert echter onder de radar van de media-aandacht.
Toegenomen vervolging
Jaarlijkse rapporten van Open Doors, Kerk in Nood of International Christian Concern leren echter dat de vervolging van christenen – hoe weinig media-aandacht die ook krijgt – jaarlijks toeneemt, zowel wat de omvang als wat de geografische verspreiding ervan betreft. Denk bijvoorbeeld aan de opmars van terreurgroep Ahlu Sunna wa-Jamma’ah, die in het noorden van Mozambique christenen op de vlucht drijft, of aan de beruchte wet op godslastering die in Pakistan almaar vaker christelijke gezinnen en vooral hun dochters treft.
In Noord-Korea kan zelfs het bezit van een Bijbelboek iemands leven in gevaar brengen.
Hurmuz en Șimoni Diril
Soms krijgt de christenvervolging een gezicht. Zo is er nog altijd geen spoor van de vader van Chaldeeuws-katholiek priester Remzi Diril uit Istanbul. Zijn ouders, Hurmuz en Șimoni, hadden zich opnieuw in het geboortedorp Mehre in het zuidoosten van Turkije gevestigd en werden daar begin vorig jaar ontvoerd. Intussen werd het verminkte lijk van moeder Șimoni al teruggevonden, maar de Turkse autoriteiten doen niet de minste inspanning om te ontdekken wat er is gebeurd of waar de zeventiger Hurmuz terechtkwam.
Als christenen duidelijk omwille van hun geloof werden vermoord, kan een zaligverklaringsproces worden opgestart.
Jacques Hamel
Het gebeurt nog altijd regelmatig dat christenen duidelijk omwille van hun geloof worden vermoord. Dat was het geval met de koptisch-orthodoxe arbeiders die in 2015 op een strand in Libië het leven lieten of met de Franse katholieke priester Jacques Hamel, die in juli 2016 in zijn kerk in Saint-Étienne-du-Rouvray neergestoken werd. Het is echter nog niet duidelijk waarom baptistisch pastor David Evans vorige week in Oklahoma werd vermoord, maar het was wel luttele uren nadat hij preekte Jezus’ voorbeeld te volgen.
Aan de gebedswake vanavond nemen ook vertegenwoordigers van verschillende orthodoxe en protestantse zusterkerken deel.
Volg hier de Prière oecuménique en mémoire des martyrs contemporains in Luik vanavond om 19 uur.