Kritiek op nieuwe Moeder Teresafilm
Brian Kolodiejchuk, de directeur van het Moeder Teresa Centrum en destijds ook de postulator van de zaak van de zaligverklaring en heiligverklaring van Moeder Teresa, uit kritiek op de nieuwe film ‘Mother Teresa and Me’. De film ging op 5 oktober in première in 800 filmzalen in de Verenigde Staten.
In de film vertelt de Zwitsers-Indiase schrijver en regisseur Kamal Musale het verhaal van Kavita, een jonge vrouw die onverwacht zwanger wordt. Ze worstelt met de vraag of ze wel of niet een abortus moet ondergaan en keert terug naar haar geboorteplaats in India, waar haar inmiddels hoogbejaarde oppas het verhaal deelt van Moeder Teresa's eerste dagen als werkster in de straten van Calcutta.
Mens achter de heilige
Jacqueline Fritschi-Cornaz, die de rol van Moeder Teresa van Calcutta vertolkt, vertelde dat zij 14 jaar geleden de idee kreeg voor de film. Toen zij Mumbai in India bezocht zat zij op weg naar een studio vast in het verkeer toen straatkinderen de taxi benaderden en op de ramen klopten. “Voor het eerst in mijn leven ontmoette ik straatkinderen en ik besefte dit gebrek aan perspectief.’ Toen ze daarna de Bollywood-studio binnenkwam, hing er een schilderij van de Heilige Teresa van Calcutta aan de muur. Zij vroeg aan de producer of ze er ooit aan hadden gedacht een film over Moeder Teresa te maken. ‘De idee was om een film over de heilige te maken, maar als deze mens achter de heilige die daadwerkelijk de moed en de kracht had om elke ochtend op te staan om die ellende onder ogen te zien.’
Interpretatie van de ‘geloofstwijfels’
De postulator Brian Kolodiejchuk betreurt dat de film onjuistheden en zelfs onwaarheden bevat. Zijn zwaarste kritiek betreft de zogenaamde ‘nacht van het (on)geloof’ van Moeder Teresa. ‘De bewering van Musale dat de zuster op een bepaald moment in haar leven haar geloof verloor is onjuist. Zoals haar eigen geschriften aantonen is het juist een van de meest diepgaande dingen van Moeder Teresa dat ze nooit haar geloof verloor, zelfs niet te midden van verlatenheid en onzekerheid. Helaas lijken de producenten van de film zich niet bewust van Moeder Teresa’s eigen interpretatie van haar duisternis, of van de betekenis die deze had voor haar leven en roeping,’
Kolodiejchuk noemt het jammer dat de film niet accuraat de vrouw weergeeft ‘die de wereld veroverde met haar standvastige, vreugdevolle liefde voor God en de naaste en die een van de meest geliefde en bewonderde vrouwen van de 20e eeuw werd. Het blijft wachten op een niet-documentaire film die de echte en herkenbare H. Moeder Teresa adequaat portretteert.’
Bron: CNA