Memlings musicerende engelen komen tot leven
De Duitse schilder Hans Memling (circa 1440-1494) zette eind vijftiende eeuw in Brugge zijn Christus met zingende en musicerende engelen in olieverf op paneel, een van de topwerken van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten van Antwerpen (KMSKA) dat wegens langdurige verbouwingswerken dicht is. Deze drie panelen vormen ‘slechts’ het bovenste deel van een reusachtig altaarstuk dat Memling wellicht in opdracht van een Noord-Spaanse benedictijnenabdij schilderde. De rest van het altaarstuk is verloren gegaan. Het ging ongetwijfeld om een Ten-Hemel-Opneming van Maria, getuige de blik naar beneden van de Christusfiguur en de opschriften: Maria Jesus op de gewaden van de engelen die Hem omringen.
De heersende Christus wordt omringd door zes zingende en tien musicerende engelen.
Sinds 2001 werden ook deze drie panelen van Memling aan een ingrijpende restauratie onderworpen. Voor de Vlaamse trombonist Wim Becu vormde dit een uitstekende aanleiding om zich op de instrumenten te concentreren, die de engelen op Memlings schilderij ter hand houden en bespelen. Zijn ensemble Oltramontano Antwerpen is immers artist in residence in het KMSKA. Het 15de-eeuwse instrumentarium op de panelen – psalterium, vedel, schalmei, trompette de menestrel, natuurtrompet, luit, harp en tromba marina – werd zo minutieus mogelijk nagebouwd door hedendaagse instrumentenbouwers in de Lage Landen: het Centrum voor Muziekinstrumentenbouw (CMB) in Puurs en de Nederlandse koperblaasinstrumentenmaker Geert Jan van der Heide.
Vanavond komt de muziek van Memlings tijd weer tot leven en vertolken de zangeressen van Psallentes de zingende engelen.
Lees verder onder de afbeelding.
Concrete info
Afspraak om 22.15 uur in de monumentale Antwerpse Sint-Pauluskerk voor een concert in het kader van het festival Laus Polyphoniaevan Oltramontano Antwerpen onder leiding van Wim Becu en Psallentes onder leiding van Hendrik Vanden Abeele. Na de heropening van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen zullen de drie panelen met Christus met zingende en musicerende engelen van Hans Memling een prominente plaats in het nieuwe museum krijgen en komt er ook een permanente tentoonstelling, waar het volledige bouwproces van de replica-instrumenten en alle moeilijkheden die daarbij kwamen kijken, in detail bekeken en de instrumenten beluisterd zullen kunnen worden.