11 tips van marketeers voor geloofwaardige communicatie
We zijn op zoek naar echt. Oprecht, eerlijk, authentiek zijn waarden die we willen vinden in ons eten, in de producten die we kopen, in onze ontspanning, in media.
Maar wat is er nog echt in deze gespinde wereld?
Alle media delen in een crisis van geloofwaardigheid: reclame, politieke en kerkelijke communicatie, journalistiek. Wie gelooft die mensen nog?
Vroeg of laat moesten marketeers wel authenticiteit ontdekken als het nieuwe concurrentievoordeel en waarheid als marketingtool. Welke lessen kunnen we leren van marketeers over geloofwaardigheid? Of is dat als compassie leren van de beul?
Oordeel zelf met deze 11 tips uit 2 recente marketingboeken. Doe er je voordeel mee als blogger of voor je organisatie.
- Denk als een uitgever. Of je nu producten verkoopt of een politieke visie, om gezien te worden moet je tegenwoordig denken als een uitgever. Hoe kan je relevante, nuttige of beklijvende inhoud bieden die menselijke behoeften vervult? Zo positioneert Red Bull zich bijvoorbeeld als uitgever van filmpjes over extreme sporten.
- Wees open over je intenties. Geloofwaardige communicatie begint niet met het wat of hoe van je boodschap, maar met het waartoe. Kan je die bedoeling zo ruim maken dat niet alleen jij, maar ook je publiek er enthousiast van wordt? Een geloofwaardige intentie heeft iets van een tijdloze menselijke waarde of waarheid. De missie van Google bijvoorbeeld is om 'alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken'.
- Ken je lezer. Om inhoud te maken die lezers aanspreekt, moet je weten waar ze naar op zoek zijn, op welk moment in hun leven en hoe ze antwoorden vinden. Wat jij te bieden hebt, moet je dus toetsen aan de noden van je lezers. Alleen op dat raakvlak heb je een podium. Anders trap je in de ego-val en ben je vooral over en voor jezelf bezig.
- Bepaal het doel van je inhoud voor de lezer. Je wil iets veranderen met de stukjes die je de wereld instuurt. 4 veel voorkomende doelen zijn informeren (kennis aanreiken), ondersteunen (denk aan een handleiding), inspireren (emotie overbrengen en aanzetten tot actie) en entertainen (plezieren of ontroeren).
- Ontwikkel vaste formats. In de geschreven journalistiek zijn het interview, de column, de recensie en het nieuwsbericht basisgenres. Door conventies over opbouw en toon begrijpen lezers en schrijvers elkaar snel. Op het internet zijn de blog (informeel en persoonlijk) en het lijstje (11 tips om...) veel gebruikte formats. Goede formats ontwikkelen rond jouw thema’s kan wel wat tijd en creativiteit vergen.
- Vertel een verhaal.Storytelling is een buzzword in communicatie. Verhalen hebben meer impact dan een rationeel exposé. Maar wat is een verhaal? Verhalen hebben een begin, midden en einde. Er gebeurt iets in een verhaal dat zich afspeelt in de tijd. Er is een hoofdpersoon die een ontwikkeling doormaakt door een worsteling, dilemma of conflict. Er zijn dus ook tegenstanders en medestanders. Een goed verhaal verpakt een heleboel emotie. Waarom zweren zoveel mensen bij Apple? Toch minstens een beetje omdat ze deel willen uitmaken van het verhaal dat creativiteit conformisme overwint.
- Zet de bril op van een antropoloog of journalist. Om authentieke verhalen te vinden in je leven of je organisatie moet je misschien een andere bril opzetten. Kijk met verwondering naar de kleine mythen en rituelen om je heen die iedereen vanzelfsprekend vindt. Wat betekenen ze? Waar komen ze vandaan? Wat doen ze met ons?
- Vind en actualiseer je kernverhaal. Het kernverhaal is de inspiratiebron van alle verhalen die je vertelt. Voor een organisatie kan dat de oprichtingsgeschiedenis zijn of het levensverhaal van de stichter. Natuurlijk deelt niet iedereen je nostalgie over vroeger. Daarom zal je je kernverhaal altijd moeten hervertellen met nieuwe personages in nieuwe omstandigheden. Met een sterk kernverhaal verveelt dat nooit. Let bijvoorbeeld op de reclames van Nike. Die gaan allemaal over de motivatie om jezelf te overtreffen.
- Verspreid je inhoud. Heb je je eerste blogpost geschreven? Goed zo, je bent nu halverwege. Hoezo? Er verschijnen vandaag alleen al 2 miljoen nieuwe blogposts, verspreid over ruim een miljard websites. Om in die overvloed gevonden te worden, zal je moeite moeten doen. Zorg ervoor dat je trefwoorden gebruikt waarop mensen zoeken in Google. Publiceer bij voorkeur op een platform waar je lezers al komen. Zoals Kerknet voor je parochie of pastorale eenheid. Deel je artikels via Facebook, Twitter, e-mail.
- Investeer in kwaliteit. Wordt geloofwaardige communicatie menens voor jou persoonlijk of voor je organisatie? Geef dan voorrang aan kwaliteit. Professionaliseer jezelf in die domeinen waar je aanleg toe hebt. Ontdek bijvoorbeeld deze 5 beroepen in digitale evangelisatie voor kerkmensen. Werk samen met anderen die betere foto’s maken, vlottere teksten schrijven of beter thuis zijn in sociale media.
- Breng de moed op om menselijk en kwetsbaar te zijn. Er was een tijd dat merken zich projecteerden in een ideaalwereld. En dat medewerkers zich konden verschuilen achter onpersoonlijke communicatie vanuit een instantie. Die tijd is voorbij. Sterke merken en innoverende organisaties pakken uit met echte mensen. Ze tonen medewerkers die als persoon aanspreekbaar zijn. Zo krijgen ze een menselijk en soms ook kwetsbaar gelaat.
Meer weten
- Paul Hillesum en Amber Franssen. True storytelling: geloofwaardigheid als marketingtool. Van Duuren Media, 2016, ISBN 9789089653222, 191 pagina's, 27,99 euro.
- Bart Lombaerts, Wouter Temmerman, Koen Denolf, Michel Libens. Content marketing: van marketeer tot uitgever. Lannoo Campus, 2016, ISBN 9789401438186, 184 pagina’s, 29,99 euro.
- Je parochie of pastorale eenheid op internet: waar te beginnen?
- 5 beroepen in digitale evangelisatie voor kerkmensen