5 beroepen in digitale evangelisatie voor kerkmensen
Wil de kerk religieuze ervaring en kennis doorgeven aan nieuwe generaties, dan zal het digitale medium daar een belangrijke rol in spelen. Een uitdagend nieuw werkterrein voor priesters, religieuzen, theologen en kerkprofessionals.
Waar te beginnen?
Is het deel van jouw roeping en zending om het christelijke geloof te vertalen in digitale inhoud, dan sta je voor een moeilijke stap. Hoe verwerf je de expertise die nodig is om als producent met het digitale medium aan de slag te gaan in plaats van louter als consument? Misschien raak je zelfs ontmoedigd door de vele specialismen.
Werk aan je T-vorm
Een handig beeld om je niet te laten overweldigen, is je digitale expertise in T-vorm te ontwikkelen. Het is goed om een breed algemeen idee te verwerven van de vele digitale expertises. Maar wil je echt meepraten, dan zal je je ook moeten specialiseren door 1 expertise te kiezen en die in de diepte te ontwikkelen.
De moeite nemen om expert te worden
In welke digitale expertise wil jij je specialiseren? Een goede webdesigner of webontwikkelaar worden, kost al gauw enkele jaren van intensieve studie en ervaring opdoen. Niet voor iedereen weggelegd dus.
Er zijn (minstens) 5 jobs in digitale evangelisatie die een stuk toegankelijker zijn voor kerkmensen. Ben je gemotiveerd en uit het juiste hout gesneden dan kan je deze jobs leren met een beperkte inspanning. Met beperkt bedoel ik:
- 3 boeken aandachtig lezen
- 2 conferenties of workshops bijwonen
- 1 mentor vinden die je kan begeleiden
In enkele maanden weet je dan meer over jouw specialisme dan de gemiddelde designer of ontwikkelaar in een webagentschap. Alleen met die minimale inspanning kunnen kerkmensen hun religieuze ervaring en kennis vruchtbaar laten worden in het digitale medium.
Hopelijk wekt 1 van onderstaande beroepen in digitale evangelisatie jouw enthousiasme.
1. Projectsponsor
- Wat doe je? Vanuit een visie op digitale evangelisatie identificeer je zinvolle projecten. Je mobiliseert de middelen om ze te realiseren en schept een vruchtbare organisatorische context.
- Wat heb je nodig? Visie, strategie, maturiteit, interpersoonlijke communicatie en een mandaat. Of in 1 woord: leiderschap.
- Als je enthousiast wordt van dit boek is deze job misschien iets voor jou:
Digital transformation: bereid je organisatie voor op de toekomst
2. Projectmanager
- Wat doe je? Je zorgt dat digitale projecten gerealiseerd worden door te jongleren met visie, vereisten, budgetten, medewerkers en tijdsplannen.
- Wat heb je nodig? Je bent resultaatgedreven en georganiseerd. Je houdt ervan om lijstjes te maken.
- Als je enthousiast wordt van dit boek is deze job misschien iets voor jou:
Digital Project Management: The Complete Step-By-Step Guide to a Successful Launch
3. Inhoudproducer
- Wat doe je? Je bedenkt originele inhoudelijke ideeën en formats voor digitale religieuze ervaringen en verhalen. Je doet research om getuigen, input en locaties te verzamelen. Je stuurt creatieve uitvoerders aan en bewaakt in hun werk het concept.
- Wat heb je nodig? Religieuze én digitale verbeelding. Veel van elk!
- Als je enthousiast wordt van dit boek is deze job misschien iets voor jou:
Digital Storytelling: A creator's guide to interactive entertainment
4. Webjournalist
- Wat doe je? Je bedenkt originele onderwerpen en formats voor digitale artikels. Je doet research en schrijft webteksten. Je zoekt een passend beeld bij je stuk of stuurt een fotograaf op pad. Je verzorgt de publishing en promotie van je stukken.
- Wat heb je nodig? Inspiratie en digitale creativiteit. Een flexibele pen die zich wil buigen naar de wetmatigheden van het medium.
- Als je enthousiast wordt van dit boek is deze job misschien iets voor jou:
Check je webtekst: tips voor heldere en aantrekkelijke schermteksen
5. Informatiearchitect
- Wat doe je? Je ontwerpt de structuur van digitale religieuze ervaringen en inhoud. Je maakt maquettes om je ideeën te communiceren naar beleidsmakers, gebruikers, ontwerpers en ontwikkelaars.
- Wat heb je nodig? Digitale verbeelding en een analytische manier van denken.
- Als je enthousiast wordt van dit boek is deze job misschien iets voor jou:
Articulating Design Decisions: Communicate with Stakeholders, Keep Your Sanity, and Deliver the Best User Experience
Dit blogstukje is onderdeel van een presentatie eind juni 2016 op een conferentie over de rol van de kerk in een pluralistische samenleving. Heb je bedenkingen? Plaats ze ajb hieronder of stuur ze mij op zodat ik de presentatie kan bijschaven.
Foto CC Ben Templesmith