Eerst moeten de kinderen te eten krijgen #EvangelieSpiritueel
We laten je in verschillende afleveringen al eens proeven van het pas vertaalde boek van Anselm Grün Het Evangelie spiritueel gelezen. Boekinfo vind je onderaan.
Anselm Grün • Jezus trekt met zijn leerlingen naar heidens grondgebied, waar hij veilig is voor de gerechtsdienaren van Herodes. Hij wil alleen zijn met zijn leerlingen, maar het lukt niet onopgemerkt te blijven. Een Griekse, heidense vrouw krijgt lucht van zijn aanwezigheid. Ze gaat naar hem toe en valt voor hem neer. Als ze Jezus vraagt of hij haar dochter wil bevrijden van een onreine geest, geeft hij een curieus antwoord:
Eerst moeten de kinderen genoeg te eten krijgen; het is niet goed om de kinderen hun brood af te pakken en het aan de honden te voeren. Marcus 7:27
Uitleggers stellen dat Jezus zijn genezende krachten exclusief voor de joden reserveerde en niet voor de heidenen. Maar het verzoek van de heidense vrouw zou hem op andere gedachten hebben gebracht. Jezus zou bereid zijn geweest om te leren, zich zelfs door een vrouw hebben laten overtuigen dat ook de heidenen zijn blijde en genadevolle boodschap nodig hebben. Deze geschiedenis kan inderdaad zo uitgelegd worden.
Maar we kunnen haar ook als het verhaal over een moeder en dochter lezen. Dan communiceren Jezus' woorden de beschuldiging dat deze vrouw haar dochter geen eten heeft gegeven. Ze heeft haar brood aan de honden gevoerd. Honden waren populaire huisdieren bij de Grieken. De honden staan voor alle voorkeuren die deze vrouw kennelijk belangrijker vindt dan haar dochter. Dat kan haar bezit, haar uiterlijk, haar vrije tijd, haar beroep zijn. Jezus vraagt deze vrouw de relatie met haar dochter eens goed onder de loep te nemen om te onderzoeken of zij heeft gekregen wat ze nodig heeft om te leven, of ze haar de nodige liefde en bevestiging heeft gegeven.
Het enige wat deze vrouw zag was een lastige dochter. Die wilde ze naar een therapeut brengen zodat ze beter zou worden. Maar Jezus dwingt haar naar zichzelf te kijken. Misschien zeggen de problemen van haar dochter iets over haar. Misschien kan het meisje niet uit de verf komen omdat haar moeder te dominant is. Misschien is de projectie van de moeder op haar dochter het werk van een demon die bezit van haar heeft genomen en haar belemmert om te leven.
Deze Griekse moeder ziet in dat Jezus gelijk heeft: 'HEER, de honden onder de tafel eten toch de kruimels op die de kinderen laten vallen' (7:28). De vrouw haalt zichzelf niet naar beneden door alle schuld op zich te nemen. Ze erkent dat haar dochter tekort is gekomen. Maar daaruit concludeert ze niet dat haar dochter voortaan haar enige zorg moet zijn. Als de dochter genoeg te eten heeft, blijft er ook nog wat over voor de honden; dan kan ze ook in haar eigen behoeften voorzien. Ze mag in de relatie met haar dochter een weg gaan die ook goed is voor haar. Als ze het meisje verwaarloost, wordt ze ziek. Als ze alles voor haar doet en haar met zorg overlaadt, loopt het ook spaak. Ze zal alleen begrijpen wat haar dochter nodig heeft en haar serieus nemen wanneer ze zichzelf serieus neemt. Door deze moeder te dwingen naar haar eigen gedrag en behoeften te kijken, ontwart Jezus de ongezonde verstrikkingen tussen moeder en dochter en creëert hij een ruimte waar ze allebei zichzelf kunnen zijn. Als moeder en dochter dat beiden leren, heeft de demon geen macht meer.
Over het boek
Anselm Grün. Het Evangelie spiritueel gelezen. Deel I: Matteüs en Marcus. Berne Media, 2020, ISBN 9789089723444, 294 pagina’s, 24,95 euro. Bestel op Kerknet
Deze vertaling maakt Grüns Bijbeluitleg ook in het Nederlands beschikbaar. Hij graaft naar de betekenis van evangelieverhalen met behulp van inzichten uit de wetenschappelijke exegese, maar ook uit de psychologie en spiritualiteit. Slechts een van vele mogelijke interpretaties, noemt hij het. Maar altijd een deugddoende kijk omdat ze toont hoe Jezus de weg wijst naar echt en vol leven.
Meer weten
Meer spirituele Evangeliecommentaren via #EvangelieSpiritueel