‘Jezus geneest niet alleen lichamelijke kwaal, maar hele persoon’
Geliefde broeders en zusters, goedendag!
De pandemie blijft diepe wonden veroorzaken. Onze kwetsbaarheid wordt onthuld. Velen overlijden, zeer velen worden ziek, in alle werelddelen. Veel mensen en veel gezinnen beleven een tijd van onzekerheid, als gevolg van de socio-economische problemen die vooral de armsten treffen.
Daarom moeten we onze blik vast gericht houden op Jezus (cfr Heb 12,2) en met dit geloof de hoop van het Rijk van God omhelzen dat Jezus zelf ons brengt (cfr Mc 1,5; Mt 4,17; KKK, 2816). Een Rijk van genezing en van redding dat reeds onder ons aanwezig is (cfr Lc 10,11). Een Rijk van rechtvaardigheid en vrede dat zich toont in werken van naastenliefde, die op hun beurt de hoop doen toenemen en het geloof versterken (cfr 1 Kor 13,13).
In de christelijke traditie zijn geloof, hoop en liefde veel meer dan gevoelens en houdingen.
Het zijn door de genade van de Heilige Geest ingestorte deugden (cfr KKK, 1812-1813): gaven die ons genezen en tot genezers maken. Gaven die nieuwe horizonten openen ook wanneer wij in de moeilijke wateren van onze tijd varen.
Een nieuwe ontmoeting met het Evangelie van het geloof, de hoop en de liefde nodigt ons uit een creatieve en vernieuwde geest plaats te geven. Op die wijze zullen we in staat zijn de wortels van onze fysieke, spirituele en sociale zwakheden om te vormen. Zo zullen we in de diepte genezing kunnen brengen in de onrechtvaardige structuren en vernietigende praktijken die ons van de anderen scheiden en zo de mensenfamilie en onze planeet vernietigen.
Voorbeelden van genezing
Het dienstwerk van Jezus toont ons veel voorbeelden van genezing. Wanneer Hij genezing brengt aan koortslijders (cfr Mc 1,290-34), aan melaatsen (cfr Mc 1,40-45), aan verlamden (cfr Mc 2,1-12); wanneer Hij opnieuw tot leven wekt (cfr Mc 8,22-26; Joh 9, 1-7) of spraak en gehoor terug schenkt (cfr Mc 7,31-37).
In werkelijkheid geneest Hij niet slechts een lichamelijke kwaal, maar de hele persoon.
Op die wijze brengt Hij de persoon genezen opnieuw in de gemeenschap. Door genezing bevrijdt Hij een mens uit zijn afzondering.
Denken we aan het schitterende verhaal over de genezing van de lamme in Kafarnaüm (cfr Mc 2,1-12) dat we bij het begin van de audiëntie hebben gehoord. Terwijl Jezus bij de ingang van zijn huis staat te preken, brengen vier mannen hun verlamde vriend bij Jezus. Omdat ze, wegens de vele mensen, niet binnen kunnen komen, maken ze een opening in het dak en laten de draagbaar neer voor Hem die staat te preken. “Toen Jezus hun geloof zag, zei Hij tot de lamme: Mijn zoon, uw zonden zijn vergeven (v 5). En dan als zichtbaar teken voegt Hij eraan toe: “Ik zeg u, sta op, neem uw bed mee en ga naar huis.” (v 11).
Opnieuw geboren worden
Een schitterend voorbeeld van genezing! Het gebaar van Jezus is een onmiddellijk antwoord op het geloof van die mensen, op de hoop die ze in Hem stellen, op de liefde die ze voor elkaar tonen. En daarom geneest Jezus, maar niet alleen de verlamming.
Hij geneest alles, vergeeft zonden, vernieuwt het leven van die lamme en van zijn vrienden.
Hij doet, laten we zeggen, opnieuw geboren worden. Die lichamelijke en tegelijk geestelijke genezing is de vrucht van een persoonlijke en sociale ontmoeting. En we stellen ons voor hoe die vriendschap, en het geloof van alle aanwezigen in dat huis gegroeid zijn dankzij het gebaar van Jezus. De genezende ontmoeting met Jezus!
En dus stellen we ons de vraag: hoe kunnen we onze wereld, vandaag helpen genezen? Als leerlingen van de Heer Jezus, geneesheer van zielen en lichamen, zijn we geroepen “zijn werk van genezing en redding” (KKK, 1421) verder te zetten in fysische, sociale en spirituele zin.
Sociale principes
Ofschoon de Kerk langs de sacramenten de genezende genade van Christus bedeelt en ofschoon zij geneeskundige diensten voorziet in de meest verwijderde uithoeken van de planeet, is zij toch geen expert bij de voorkoming of verzorging van de pandemie. Zij geeft ook geen specifieke socio-politieke aanwijzingen (cfr H. Paulus VI, Apost. Brief Octogesima adveniens, 14 met 1971, 4). Dat is de taak van de politieke en sociale leiders.
Toch heeft de Kerk in de loop der eeuwen in het licht van het Evangelie enkele sociale principes ontwikkeld die fundamenteel zijn (cfr Compendium van de Sociale Leer van de Kerk, 160-208), principes die ons kunnen helpen verder te gaan met het voorbereiden van de toekomst die we nodig hebben. Ik noem de voornaamste die onderling nauw verbonden zijn: het beginsel van de waardigheid van elke persoon, het beginsel van het algemeen welzijn, het beginsel van de voorkeursoptie voor de armen, het beginsel van de universele bestemming van de goederen, het beginsel van de solidariteit, van de subsidiariteit, het beginsel van de zorg voor onze gemeenschappelijke woning.
Deze beginselen helpen de leiders, de verantwoordelijken in de samenleving om de groei te bevorderen en om, zoals in het geval van pandemie, de genezing van het persoonlijke en sociale weefsel te bewerken.
Al deze principes vertolken, op verschillende wijzen de deugden van geloof, hoop en liefde.
Dringende vragen
Ik nodig jullie uit om in de komende weken samen de dringende vragen aan te pakken die voor de pandemie aan het licht zijn gekomen, vooral de sociale kwalen. We zullen dit doen in het licht van het Evangelie, van de goddelijke deugden en van de beginselen van de sociale leer van de Kerk.
We zullen samen nagaan hoe de katholieke sociale traditie de mensenfamilie kan helpen, om deze wereld te genezen die onder zware ziekten lijdt.
Het is mijn verlangen allen samen na te denken en samen te werken als volgelingen van Jezus die geneest, om zo een betere wereld op te bouwen, vol hoop voor de komende generaties (cfr post Exh. De vreugde van het Evangelie, 24 november 2013, 183).
• Vertaling uit het Italiaans: Marcel De Pauw msc