Johannes De Doper, de noodzakelijke neef
Een betere omschrijving dan dewelke Jezus zelf van Johannes De Doper geeft, is er niet: Voorwaar, Ik zeg u: Onder wie uit vrouwen geboren zijn, is niemand opgestaan die groter is dan Johannes de Doper. (Matteüs 11,11)
Toch is zijn geboortefeest in niets te vergelijken met dat van zijn neef op Kerstmis. De kleine neef is dan ook de grotere in het Koninkrijk van God. En of! Wat Johannes zo belangrijk maakt, is wat zijn rol zegt over Jezus - en dus God.
Wie was Johannes De Doper?
Johannes De Doper is niet de minste. Hij wordt door de vroege Kerk herkend als de profeet die aangekondigd werd door Jesaja: Een stem van iemand die roept in de woestijn: ‘Bereid de weg van de Heer, maak zijn paden recht!’ (Lucas 3, 4).
Op dat moment had Israël al 400 jaar geen profeten meer gekend. De verbanning naar Babylon was voorbij en (een deel van) het volk teruggekeerd naar Jeruzalem, maar de band met God leek niet helemaal hersteld. Het volk wachtte op wat de profeet Maleachi (3,1-2) had aangekondigd: Zie, ik zend mijn bode om voor Mij uit de weg te banen. Plotseling zal dan de Heer in zijn heiligdom binnentreden, de Heer die gij zoekt, de bode van het verbond, naar wie gij met vreugde uitziet.
Johannes De Doper is die langverwachte bode. Hij doorbreekt de stilte, al roepend in de woestijn.
Er ontstaat zoveel deining rond zijn optreden dat de Romeinen hem weg willen. Ook de joodse leiders zijn niet opgezet. Als ze komen kijken, noemt Johannes hen zonder omhaal adderengebroed, huichelaars. Iedere gelovige voelt tot in zijn ingewanden: nu gaat het gebeuren.
God keert rollen om
En dan staat Jezus daar. Hij wil, net als de kleine en grote zondaars voor en achter hem in de rij, door Johannes gedoopt worden. De onderdompeling in de kolkende rivier zal het begin markeren van zijn opdracht. Een opdracht waarvan het sleutelwoord nederigheid lijkt te zijn. God laat zich kennen zoals nooit tevoren, door de liefde die zich helemaal wegschenkt.
Mediteer over de figuur en de betekenis van Johannes De Doper aan de hand van de liturgische lezingen aan de vooravond en op het feest van Johannes De Doper. Je vindt ze in de liturgische kalender.