Je parochie of pastorale eenheid op internet: waar te beginnen?
Als nieuwe mensen de stap zetten naar de kerk, bv om hun kindje te laten dopen, zoeken ze gegarandeerd op het internet. Ook in het bekeringsverhaal van An Depuydt en het roepingsverhaal van broeder Gabriel speelt het internet op specifieke momenten een belangrijke rol.
Maar hoe begin je eraan om als parochie of pastorale eenheid digitaal aanwezig te zijn? En hoe kan je de inspanning afstemmen op de tijd en kennis van de beschikbare vrijwilligers en medewerkers?
In dit stukje leer je de 3 eerste stappen kennen. We leggen ook de verschillende mogelijkheden uit van Kerknet voor parochies en pastorale eenheden. Want het nieuwe Kerknet is er helemaal op gericht om lokale kerkgemeenschappen snel en efficiënt een goede digitale aanwezigheid te bieden. Wie twijfelt tussen Kerknet en andere digitale aanbieders vindt onderaan een lijstje van de voor- en nadelen.
Stap 1. Vindbaar en contacteerbaar zijn online
Het absolute minimum en een must voor elke parochie is online vindbaar zijn met contactinformatie.
In Vlaanderen zorgen de bisdommen ervoor dat elke parochie en pastorale eenheid te vinden is in het adresboek van de Kerk in Vlaanderen op Kerknet. Een goed voorbeeld is Parochie H. Sacrament Berchem.
Ben je betrokken bij een pastorale eenheid? Kijk dan zeker eens na of je te vinden bent in het adresboek en of de contactinformatie maximaal ingevuld is:
- link naar de website of Facebook-pagina van de parochie als je die hebt,
- e-mailadres,
- telefoonnummer,
- adres van het secretariaat,
- adres van de kerk,
- minstens 1 contactpersoon met telefoonnummer en e-mailadres.
Is je contactinformatie niet te vinden of onvolledig, gebruik dan de knop WIJZIGING MELDEN om je bisdom te informeren over de juiste contactgegevens.
Met je contactinformatie in het adresboek op Kerknet sla je zonder kosten en inspanning 2 vliegen in 1 klap:
- je pastorale eenheid is vindbaar voor >200.000 maandelijkse bezoekers van Kerknet,
- je contactinformatie is optimaal vindbaar in Google en andere zoekmachines.
Stap 2. Beginnen met een minimale website
Wil je met je pastorale eenheid een stapje verder gaan, dan kan je beginnen met een eigen website. Je kan daarvoor kiezen tussen een microsite op Kerknet of een zelfstandige website bij een andere digitale aanbieder. Onderaan vind je argumenten voor een doordachte keuze.
Een goed voorbeeld van een microsite op Kerknet is Parochie in Assenede-Evergem-Zelzate.
Met een microsite op Kerknet kan je:
- Pagina’s en een menu maken om de werking van je pastorale eenheid toe te lichten
- Fotoverslagen van activiteiten plaatsen
- Je startpagina inhoudelijk opbouwen zoals je zelf wil
- Evenementen aankondigen op je microsite en in de Kerknet-kalender
- ...
Als je dat wil, kan je bij een digitale aanbieder een eigen domeinnaam registeren, bv www.bisdomhasselt.be, en die laten doorverwijzen naar je microsite op Kerknet.
Een eigen website onderhouden, ook al is die in eerste instantie beperkt, vergt natuurlijk een engagement op langere termijn. Iemand zal het engagement moeten opnemen en het mandaat moeten krijgen om websitebeheerder te zijn.
Stap 3. Haal meer uit je website en sociale media
Zijn er mensen in je pastorale eenheid die enthousiast zijn over digitale en sociale media? Steek dan eens de koppen bij elkaar om ideeën te verzamelen over wat jullie nog meer kunnen doen.
- Blog van de pastoor of diaken
- Preek van de week
- Portretten van vrijwilligers en medewerkers
- Persoonlijk en als parochie aanwezig zijn op Facebook
- E-mailnieuwsbrief
- ...
De mogelijkheden zijn eindeloos. Maar de tijd en kennis van parochiemedewerkers zijn dat natuurlijk niet. Je zal dus een doordachte keuze moeten maken van de digitale activiteiten die haalbaar zijn voor jullie en die het meeste bijdragen tot een gastvrije pastoraal.
Kiezen tussen Kerknet of een andere digitale aanbieder
Het nieuwe Kerknet is speciaal door de bisdommen ontwikkeld om lokale kerkgemeenschappen via microsites een goede digitale plek te bieden. Maar je kan natuurlijk ook zelfstandig een website bouwen via een andere digitale aanbieder. Hou bij de keuze zeker rekening met deze argumenten en risico’s.
Redenen om te kiezen voor een microsite op Kerknet:
- Vindbaar voor >200.000 unieke bezoekers per maand die Kerknet bezoeken
- Onderdeel van de portaalwebsite van de hele katholieke kerk in Vlaanderen
- Mobiele versie (smartphone)
- Optimaal vindbaar in Google en andere zoekmachines
- Zonder technische of grafische expertise te beheren
- Ondersteuning via e-mail en telefoon, gemeenschappelijke opleidingsmomenten, online handleiding
- Ruime mogelijkheden voor nieuws, activiteitenkalender, artikels, blogs, video’s, foto’s…
- Bescheiden kostprijs die de personeelskost dekt van de ondersteuning
Redenen om te kiezen voor een andere digitale aanbieder:
- Vaak heel goedkoop en soms zelfs gratis
- Grote vrijheid qua vormgeving en structuur is mogelijk, afhankelijk van de aanbieder
- Soms grote keuze aan sjablonen
- Vaak veel technische mogelijkheden en vrijheid om extraatjes in te bouwen
Kies je voor een andere digitale aanbieder, zorg dan wel dat je hebt nagedacht over enkele verborgen risico’s:
- Grote multinationale aanbieders geven nauwelijks ondersteuning. Wat zal je doen wanneer je huidige webbeheerder ermee stopt? Kan je dan nog wel aanmelden om je website te onderhouden? Heeft iemand anders in de parochie wel voldoende kennis om dat te doen?
- Grote vrijheid op vlak van vormgeving, structuur en technologie veronderstelt ook dat je de expertise in huis hebt om goede ontwerpkeuzes te maken. Is dat het geval voor al die domeinen? Zal dat ook in de toekomst nog zo zijn?
- Gratis pakketten zijn soms heel goed, maar in sommige gevallen is er geen mobiele versie van de site of verschijnen je pagina’s niet goed in zoekmachines. Heb je gedacht aan al die vereisten bij je selectie van de digitale aanbieder?
- Naast het maken van de website en het zorgen voor inhoud bestaat de grootste uitdaging erin om bezoekers aan te trekken. Heb je nagedacht hoe mensen je website zullen vinden?