Resurrexit: dominicanen over Paulus' Galatenbrief
Elk jaar bieden de Belgische dominicanen of predikheren via hun Resurrexit.be-webstek een vijftigdaagse onlineretraite aan, van Pasen tot Pinksteren. Dit jaar gaat het om enkele video’s en een dagelijkse meditatie van onder andere Marcel Braekers van de Leuvense domicanergemeenschap Filosofenfontein, de voormalige Gentse studentenpastor Bernard de Cock, de Luikse dominicaan Raphaël Devillers, dominicanes Marianne Goffoël van dialoogcentrum El Kalima in Brussel, de Brusselse studentenpastor Patrick Lens, Antoinette Van Mossevelde van Dominicus Gent en het Luikse echtpaar Dominique en Blandine van Duyse-Vanderlinden.
Er zijn immers ook leken bij de dominicanerfamilie betrokken.
Polemische Paulus
De Galatenbrief is de meest polemische brief van de apostel Paulus, legt de Leuvense nieuwtestamenticus Reimund Bieringer uit in zes begeleidende videogesprekken met dominicaan Anton-Marie Milh. Paulus stelt dat er geen uiterlijke tekenen zoals de besnijdenis nodig zijn voor de rechtvaardiging, maar dat wij gerechtvaardigd worden door het geloof in Christus. En tegelijk heeft Jezus heel duidelijk gezegd dat Hij niet gekomen was om ook maar iets aan de joodse Wet te veranderen. Je mag in zo’n polemische brief die op een specifiek conflict inspeelt niet elk woord letterlijk opvatten, zegt Bieringer, Paulus schaft de Wet niet af, hij leeft in de Wet.
Wat Paulus beklemtoont, is dat de liefde van God onvoorwaardelijk is. Reimund Bieringer
De kern van de zaak
De korte uitgeschreven meditaties van de verschillende leden van de dominicanerfamilie zijn zo mogelijk nog interessanter dan de exegetische en historische inleiding van prof Bieringer. Tommy Vandendriessche uit Roeselare trad pas onlangs als leek tot de dominicanerfamilie toe. Hij las de indrukwekkende epiloog van de Galatenbrief. Iedere beweging die niet wil verschrompelen en betekenisloos worden, heeft af en toe Paulussen nodig, schrijft hij, vrouwen en mannen die onbevreesd durven spreken, vanuit een grote innerlijke vrijheid. Die eigenzinnig de rand opzoeken, die het wat scherper formuleren en pertinente vragen durven stellen.
Wat is de kern van de zaak? Wat moeten we durven loslaten, wat behouden en verder ontwikkelen? Tommy Vandendriessche