Hoe schrijf je een goede webpagina?
#1 Kies 1 focus en 1 genre
Een sterke webpagina maakt 1 punt. Waar gaat het over? Wat is de aanleiding om het hierover te hebben? Wat heb ik hierover te zeggen? Wat wil ik veranderen bij de lezer?
Beperk je in de manier van schrijven tot 1 genre. Bijvoorbeeld: nieuwsbericht, aankondiging van een evenement, blog, interview, opinie...
Ben je al schrijvende nog op zoek naar de stijl of het punt dat je wil maken? Geen probleem. Maar herschrijf dan je pagina als je zover bent. Schrap alles wat niet bijdraagt aan je focus of wat uit de toon valt.
Heb je toch verschillende focussen of genres nodig? Maak er dan verschillende pagina’s van die naar elkaar doorverwijzen.
#2 Vertel de essentie in de titel
Stel dat je je pagina in 1 zin wil vertellen aan een gehaaste vriend of collega. Dat is een goede titel. Neem je tijd om die zorgvuldig te componeren. Want het is het belangrijkste onderdeel van je pagina.
Anders dan in een gedrukte uitgave, verschijnt de titel van een webpagina ook buiten de context van je pagina, bijvoorbeeld in Google zoekresultaten, op je homepagina, in de zoekresultaten van je website, in Facebook bij delen, enz.
Je titel moet op zichzelf betekenisvol zijn.
De titel bepaalt in belangrijke mate of bezoekers doorklikken of niet. Heel korte titels en slimme woordspelingen zijn geen goed idee. Wel in 10 woorden (maximaal 65 tekens) zeggen wat je pagina te vertellen heeft.
Denk er ook aan om trefwoorden te gebruiken waarop mensen zoeken in Google.
#3 Begin met de conclusie
Vertel altijd het belangrijkste eerst:
- In goede titels en links staan de belangrijkste woorden vooraan.
- In je pagina zeg je het belangrijkste in de eerste alinea.
- In elke alinea komt het belangrijkste in de eerste zin.
- In een lijstje is het eerste punt het belangrijkste.
Een trucje ter controle: knip eens de rest weg en vraag je af of de betekenis nog helder is.
#4 Zorg voor reliëf
Grote lappen tekst zonder onderverdelingen zijn vermoeiend om te lezen op een scherm.
Onderzoek toont aan dat bezoekers je pagina met de ogen scannen volgens een F-patroon. Zie: Text Scanning Patterns: Eyetracking Evidence.
Ondersteun het natuurlijke scangedrag van lezers door je pagina reliëf te geven met deze hulpmiddelen:
- Vertel het verhaal van je pagina met tussentitels. Lees een keer de tussentitels zonder de tekst. Kan je het verhaal volgen?
- Maak gebruik van korte opvallende citaten als je website die ondersteunt.
- Gebruik opsommingstekens, genummerde lijsten of een tabel.
- Gebruik vet om de aandacht van de lezer te leiden.
#5 Beperk je opmaakdrang
Gebruik de opmaakmogelijkheden onder punt 3 overvloedig, maar alle andere niet of spaarzaam.
Beperkte opmaakmogelijkheden consequent gebruiken, zorgt voor rust in je pagina.
Gebruik nooit tekstkleur of onderstreept om te beklemtonen. De bezoeker interpreteert dat als een link.
#6 Schrijf linkteksten die op zichzelf betekenis hebben
Bezoekers bekijken vaak de links om snel te beslissen waar ze heen willen. Soms zonder je tekst helemaal te lezen.
Schrijf je links zo dat ze op zichzelf betekenis hebben, ook zonder de omringende tekst. Liever te lang dan te kort.
Goed: Je kindje laten dopen in parochie Assenede-Evergem-Zelzate
Minder goed:
- Meer informatie over het doopsel lees je hier
- Meer informatie over het doopsel
- https://www.kerknet.be/dekenaat-evergem/artikel/we-willen-ons-kindje-la…
- Lees meer
- Klik hier voor meer info over het doopsel
Duid aan als een link iets anders doet dan een webpagina openen. Bijvoorbeeld: Partituur van het nieuwe Onzevader (pdf).
#7 Kies sterke beelden en maak mooie uitsnedes
Sterke beelden selecteren is een vak apart: beeldredactie. Besteed er zorg en tijd aan.
Geen beeld is soms beter dan een slecht beeld.
- Let op de beeldkwaliteit: voldoende resolutie, scherpte en licht.
- Leer beelden lezen en beoordelen. En de taal om over beelden te praten: licht, contrast, compositie, gulden snede, timing, onderwerp, focus…
- Vraag advies aan een echte beelddenker in je werkkring of familie.
- Schrijf informatieve onderschriften bij foto’s en video’s.
- Gebruik alleen beelden waar jij rechten op hebt. Een foto van het internet kopiëren en gebruiken in je webpagina is strafbaar.
Kies uit deze legale beeldbronnen (van goedkoop naar duurder):
- Maak zelf een foto of tekening.
- Kies een beeld waarvan de rechten zijn vrijgegeven (voor niet-commercieel gebruik). Bijvoorbeeld Wikimedia Commons, Flickr creative commons, Pexels gratis stockfoto’s. Ook YouTubes mag je altijd insluiten (embedden) op je pagina.
- Koop een foto bij een betalende beeldenbank. Bijvoorbeeld ID Photo Agency (Belgisch), GettyImages, ShutterStock.
- Huur een fotograaf of illustrator in om een beeld voor jou te maken.
#8 Schrijf menselijk
Een vlotte taal is meer dan geen dt-fouten schrijven.
- Gebruik eerder spreektaal dan schrijftaal. Truc: lees je tekst hardop. Waar klinkt het stroef?
- Schrijf korte, enkelvoudige zinnen. Splits lange zinnen op.
- Schrap wollige taal die geen betekenis toevoegt.
- Vermijd jargon of leg het uit. Bedenk dat niet elke lezer evenveel voorkennis heeft van je onderwerp.
- Gebruik consequent de je-vorm.
- Spreek lezers persoonlijk aan. NIET: In de training leren de deelnemers verhalen vertellen. WEL: In de training leer je verhalen vertellen.
Gebruik taalhulpmiddelen:
- Van Dale online woordenboek: gratis basisversie, volledige versie betalend.
- Synoniemen opzoeken
- Schrijfassistent De Standaard: spellingcontrole, taalarm, Belgisch, herhaling, passief, toon, naamwoordstijl, taaltips…
- Taaladvies