Vormzuivere Roosenbergabdij staat leeg - bekijk de fotoreportage
Buiten, op een steen in de muur, staat in sierlijke kapitalen: “hoeksteen zijn en Christus heten - muur en mens in voegen meten - basisbodem en fundering - boodschap - lichtkrans - woord en lering - wijsheid - Heer die leven zijt bouw ons op naar heiligheid”.
De Roosenbergabdij in Waasmunster staat leeg. De weinige zusters die er nog waren, hebben de abdij verlaten. Hun spiritualiteit is die van Maria en Franciscus. Een huismeester is er nog wel in de abdij. Die laat mij binnen. Enkele zusters komen nog wel eens langs. Hier was hun leven. Ze zijn oud en met weinig.
15 jaar geleden verbleef ik een kleine week in de Roosenbergabdij. Ik had een erg moeilijke tijd toen. De ascese van de abdij was mij behulpzaam. Een stoel, een tafel, een bed is van hardhout. Een kamer is klein. Er hangt maar één lamp. Overal hangt dezelfde lamp. Overal zien stoelen en banken er eender uit. Het uitzicht uit elk raam is mooi en van dezelfde eenvoud. De soep, weet ik nog, was lekker. In de kapel, weet ik nog, zei een zuster mij, was die grote schildering van de hand van Stravinsky (nvdr. Théodore Stravinsky, zoon van de componist Igor Stravinsky). Dat vond ik verrassend, want voor mij was hij Le sacre du printemps. Ik volgde alle diensten. Regelmaat kon mij redden. De zusters leefden volgens getijden en vanzelfsprekendheden, onderwijl weinig spraakzaam.
De architectuur van de abdij is overweldigend. Die is, binnen en buiten, mathematisch en van een grote door eenvoud beheerste vormzuiverheid. Ze wordt tijdloos genoemd, maar dat is ze allerminst. De harmonie ervan is namelijk in onze huidige tijd geheel zoek en net daardoor van een andere tijd die wel voorbij lijkt.
Meer informatie
- Bezoek de website van de Abdij Roosenberg
- Bekijk de documentaire Roosenberg, een half uur durende documentaire geschreven, geregisseerd en geproduceerd door Ingel Vaikla, een van oorsprong Estse kunstenares en filmmaakster die in Gent woont.