Uw Woord wil lichaam worden, ook in mijn genezing en vergeving
Lees hier de Bijbellezingen waar Marc Desmet sj commentaar bij geeft.
Marc Desmet • Gods Woord wil belichaamd worden in concrete daden van gerechtigheid. Maar daden schieten steeds tekort want er blijft zoveel onrecht. Daarom was het zo belangrijk in de voorbije week extra aandacht te schenken aan de blijvende verwachting in ons naar een rechtvaardige wereld. Die verwachting gaat nu in de derde week over naar een figuur die niet in de eerste plaats toornig is – zoals Elia en Johannes de Doper – maar die spreekt van vergeving en genezing – Jezus.
Er is kwaad dat ons overkomt: lijden en rampen, ziekte en handicap, waar we niet zelf verantwoordelijk voor zijn. Dit kwaad vraagt genezing. Maar er is ook kwaad dat we zelf bedrijven: zonde, die ontstaat als weerstand tegen het goede in ons. Dit kwaad vraagt vergeving.
We hebben genezing en vergeving nodig om ons nog meer te kunnen richten op ons dieper verlangen.
Welnu, daaruit gaat ook lichamelijke beweging ontstaan.
In beide Testamenten lezen we veel over genezingen van lichamelijke kwalen. Jezus’ optreden geeft niet de indruk dat het lichamelijke minder belangrijk zou zijn dan het geestelijke. Denk aan al die genezingen. Ook in de Adventsteksten lezen we die: de slaaf van de honderdman bijvoorbeeld.
Genezing heeft uiteraard lichamelijke weerslag – de lamme loopt weer, de blinde ziet weer, de melaatse krijgt een zuivere huid – en wij kunnen vanuit de moderne geneeskunde honderden andere voorbeelden toevoegen. Maar ook vergeving heeft lichamelijke effecten.
Zowel genezing als vergeving brengen mensen dus terug in beweging. Dat gebeurt op individueel vlak: genezen mensen gaan jubelen en dansen bijvoorbeeld. Maar dit gebeurt ook op collectief vlak: wanneer velen tegelijk genezing of vergeving ontvangen, ontstaat ‘een beweging’. Zo geneest Jezus niet alleen individuen maar we lezen ook dat grote groepen mensen door Zijn woorden en daden echte volks-bewegingen worden.
Wat essentieel is: het is de Heer zelf die omme-keer brengt, zoals Sefanja voorspelt. En al zeggen we daarop niet zelden eerst ‘neen’, later kan er een ‘ja’ volgen.
De Heer be-werkt daartoe trouwens niet alleen traditionele gelovigen. Zijn Woord wil ook lichaam worden in niet-joodse influencers. Zo weigert de heidense ziener Bileam Gods volk te vervloeken. En in de ogen van Jesaja oefent de Perzische koning Cyrus Gods macht en gerechtigheid uit door de ballingen terug te laten keren – beweging! – naar Jeruzalem met zijn herbouwde tempel (Jes 45,13).
Deze geloofsimpuls is onderdeel van de digitale adventsretraite van de jezuïeten. Je kan gratis inschrijven, ook na het begin van de advent.