Leuvense hoogleraar: In elke hoofdkerk doopvont voor volwassenen?
Tijdens de feestzitting voor vijftig jaar catechumenaat, op 21 maart in Leuven, vroeg professor Reimund Bieringer zich openlijk af ‘of een parochie wel de Paaswake kan vieren zonder volwassen dopelingen’. Sinds het herstel van het catechumenaat na het Tweede Vaticaans concilie (1962-1965) worden volwassenen immers bij voorkeur gedoopt tijdens de Paasnacht.
Bieringer schetste de herinvoering van de initiatie van geloofsleerlingen in het kader van de evolutie van de traditionele religie (waar de meeste mensen als kind worden gedoopt) naar een keuzechristendom.
Moet het catechumenaat van volwassenen geen model voor alle catechese worden?
Bieringer stelde ook een aantal vragen. Is het catechumenaat geen weg om het christelijk geloof en de kerkgemeenschap nieuw leven in te blazen, onafhankelijk van de vraag of er volwassen geloofskandidaten zijn? Is de band met het Paasmysterie (en dus de Paaswake in de parochie) niet essentieel voor het initiatieproces van de nieuwkomers?
Uit een rondvraag in Vlaanderen blijkt dat de komst van de volwassen catechumenen ook een uitdaging vormt voor gelovigen die als kinderen werden gedoopt.
Het fenomeen van doopleerlingen wijst immers op het belang van religieuze ervaring en bekering voor ieders geloofsleven.
Een belangrijk positief element, zo blijkt, is de liturgische dimensie, namelijk de aanwezigheid van doopleerlingen in de Paaswake. Liturgie en dan vooral de viering van de sacramenten is geen doel op zich, maar verweven met de essentie van het christelijk leven. Het catechumenaat hangt samen met onze Godsrelatie en het geloof dat God inderdaad met ons is.
Bieringer sprak over de droom van een catechumenale Kerk in België.
De bekering van volwassenen is de meest belangrijke visualisering van de verrijzenis van Christus.
In die zin is de aanwezigheid van volwassen doopleerlingen in de viering van Pasen essentieel voor de toekomst van een parochie/geloofsgemeenschap.
De Leuvense hoogleraar vroeg zich dan ook af of er niet in elk dekenaat/hoofdkerk een doopvont voor de volwassenendoop moet komen. „Door de doop in zijn dood zijn wij met Hem begraven, opdat ook wij, zoals Christus door de macht van de Vader uit de doden is opgewekt, een nieuw leven zouden gaan leiden (Rom. 6, 3-4). Deze woorden van Paulus kunnen alleen begrepen worden indien er volwassen mensen gedoopt worden via de weg van het catechumenaat.”
• De tekst van Bieringer staat afgedrukt in Bart Willemen (red.), Het catechumenaat. Verleden, heden en toekomst, ICC, Brussel, 2023