Zalige Carlo Acutis krijgt eigen computergame
Faith Games, Inc. wil met videogames, virtual reality en multimedia content de evangelisatie bevorderen. Eerder ontwikkelde het bedrijfje uit New York City, dat een priester als eigen geestelijk leidsman heeft, al materiaal onder de merknaam MetaCatholic™. Op 12 oktober, feestdag van de zalige Carlo Acutis, wil het team uitpakken met The Acutis Game™, een videospelletje waarin de zalige een centrale rol speelt.
Voorsmaakje
Onlangs lanceerde Faith Games alvast een trailer van The Acutis Game™ en opende daarmee de voorafbestelling. In de trailer is te zien hoe een virtuele Carlo Acutis katholieke heiligen ontmoet als pater Pio, Juan Diego Cuauhtlatoatzin, Kateri Tekakwitha, Thérèse van Lisieux en Maximilaan Kolbe. Hij skiet ook samen met Johannes Paulus II en verschijnt met hem op het balkon. Daarnaast bezoekt hij de plaatsen waar Jezus werd terechtgesteld.
(Lees verder onder de video)
„The Acutis Game™ is een videogame met een open wereld waarin je samen met de zalige Carlo epische avonturen beleeft en het leven van katholieke heiligen, verbazingwekkende heilige plaatsen en Bijbelse verhalen verkent. Ontdek een wereld van verbeelding en inspiratie die in de loop der tijd zal groeien met dit spannende nieuwe videospel”, klinkt het op de website van het nieuwe videospel.
„Wat de trailer wel duidelijk maakt, is dat er nog veel gedaan moet worden voordat het spel kan uitkomen. De omgevingen zijn erg kaal en de personages bewegen houterig”, merkte Luuk van den Einden van Katholiek Nieuwsblad evenwel op. Ook het concrete opzet en verloop van het spel blijft nog onduidelijk.
Evangeliseren zoals Carlo
Carlo Acutis overleed in 2006 op vijftienjarige leeftijd aan leukemie. In 2020 werd de Italiaanse jongeling, die erom bekend stond het internet te gebruiken om te evangeliseren en die ook zelf een bevlogen gamer was, zalig verklaard.
Volgens Karl P. Kilb III, één van de oprichters van Faith Games, is dit spel niet alleen een eerbetoon aan hem, maar ook een manier om in zijn voetsporen te treden: ‘Wij willen helpen bij het verderzetten van zijn missie met spannende virtual reality-ervaringen, videospelletjes en andere multimedia-inhoud die is ontworpen om te onderwijzen, te evangeliseren en het geloof te versterken.’