Memorandum van de Erkende Instanties voor het Vlaamse Parlement
Kansen voor ontwikkeling en democratie - Levensbeschouwelijke vakken in het officieel onderwijs. Dat is de titel van het memorandum dat de Erkende Instanties en Vereniging van de Levensbeschouwelijke Vakken in het officiële onderwijs vorige week aan de leden van de Commissie Onderwijs van het Vlaamse Parlement hebben bezorgd. Het officiële onderwijs wordt georganiseerd door of in opdracht van de overheid: de Vlaamse overheid, de provincies, of de steden en gemeenten.
In het memorandum formuleren de vertegenwoordigers van de zeven levensbeschouwelijke vakken – van de vier christelijke (rooms-katholieke, protestante, orthodoxe en anglicaanse) denominaties, het jodendom, de islam en het vrijzinnige humanisme de georganiseerde vrijzinnigheid - in het officiële onderwijs eensgezind hun gemeenschappelijke verzoek met het oog op het levensbeschouwelijke onderricht in de volgende legislatuur en het daarvoor voorziene beleidskader. Het verzoek van de Erkende en Bevoegde Instanties en Vereniging Levensbeschouwelijke Vakken (EI&V) aan de leden van de Onderwijscommissie van het Vlaamse Parlement is gebaseerd op tien stevige pijlers. Ze vragen samengevat: De erkenning en beklemtoning van de plaats en de rol van het levensbeschouwelijke onderwijs in het curriculum en binnen dat kader, de handhaving van minstens de twee lestijden levensbeschouwelijk onderwijs, zoals die vandaag georganiseerd worden in het basis- en secundair onderwijs om zo de kansen te blijven garanderen, die de vakken bieden aan kinderen en jongeren in functie van hun persoonlijke ontwikkeling en voor de versterking van de democratie.