Samen Sam steunen op school
Mechelse katholieke basisscholen en parochies slaan handen in elkaar
Met zijn 320 kinderen is de basisschool Sint-Pieter in Mechelen een geslaagd voorbeeld van een multiculturele school. „Onze school ligt in het hartje van de Nekkerspoelwijk en zowat al onze leerlingen wonen in de onmiddellijke omgeving”, zegt directeur Dirk Leten. „Onze school is dan ook een weerspiegeling van de buurt, een mix van Nederlandstalige en anderstalige kinderen, van kinderen van allochtone en autochtone origine, kansrijk zowel als kansarm.”
Aan die lokale inplanting hecht de school veel belang. „Dankzij de samenwerking met ouders en met externe organisaties groeit onze school stapsgewijs uit tot een draaischijf en een ankerpunt in de buurt”, stelt Letens tevreden vast. „We zetten onze deuren open voor allerhande initiatieven, zowel gericht op leerlingen als op buurtinitiatieven en buurt- organisaties.”
Bijgevolg is het probleem van kansarmoede de school bepaald niet onbekend. „Een werkgroep van ouders en leerkrachten buigt zich over de vraag hoe we die problematiek kunnen aanpakken”, vervolgt Letens. „Momenteel werken we op diverse vlakken. De achteruitgang van het leesniveau kwam onlangs nog in het nieuws. Mensen die in armoede leven, hebben vaak geen tijd om samen met hun kinderen een boek te lezen. Ze hebben het druk met overleven. We kunnen een beroep doen op enkele ouders en grootouders die individueel met kinderen aan de slag gaan. Dat vergt een groot engagement omdat ze wekelijks naar school moeten komen. Hun inspanning heeft wel een positief effect op het leesniveau. We bieden ook individuele huiswerkbegeleiding aan. Een ander soort engagement bestaat uit deelname aan de werkgroep die nieuwe initiatieven uitwerkt.”
Het is echter niet altijd makkelijk mensen te vinden die zich aldus willen engageren en daarom reiken de [node:field_streamers:0] drie Mechelse parochies een helpende hand. „Kinderarmoede gaat ons allemaal ter harte”, zegt Guido Knops van de Onze-Lieve-Vrouwparochie. „Vaak zijn het leerkrachten die als eerste merken dat er een probleem is. Omdat een kind geen boterhammen bij zich heeft of versleten kleding draagt. Scholen kunnen echter niet alle problemen oplossen. Daarom willen we als Mechelse parochies ons steentje bijdragen in de strijd tegen kinderarmoede. We stapten naar de veertien katholieke basisscholen en vroegen waaraan ze behoefte hebben. Daarmee bedoelen we geen geld, maar mankracht. Vaak is het immers moeilijker om tijd vrij te maken dan om geld te storten voor het goede doel.”
Het resultaat is de actie Samen voor Sam. „Sam kan een jongen zijn, maar evengoed een meisje”, legt Guido Knops uit. „Samir of Samuel, Samantha of Sammy. Het is gewoon een van de vele kinderen die in Mechelen naar school gaan.”
„Ik merk in de eigen parochie dat er weinig animo bestaat om zelf initiatief te nemen”, zegt Lena Selleslagh van de Emmaüsparochie. „Het is belangrijk dat de scholen zelf aangeven waaraan ze nood hebben. Met Samen voor Sam willen we mensen in de parochies wakker schudden en duidelijk maken dat je kinderen of kleinkinderen niet noodzakelijk naar een bepaalde school moeten gaan om die school te helpen.”
„We kunnen zeker nog hulp gebruiken bij de organisatie van onze tweedehands- en speelgoedbeurs in het voorjaar”, vult Dirk Letens nog aan. „De opbrengst gaat naar het solidariteitsfonds dat het mogelijk moet maken alle kinderen te laten deelnemen aan bijkomende schoolactiviteiten zoals een uitstap. Ook mensen die helpen bij het wekelijkse koffiemoment op woensdag zijn welkom. We proberen dan in gesprek te gaan met ouders op het moment dat ze hun kinderen op school afzetten.”