Beeld van barende Maria onthoofd in Oostenrijk

In de Mariadom van Linz hebben onbekenden het hoofd afgezaagd van een beeldje van een barende Maria. Het bisdom veroordeelt het vandalisme.
08/07/2024 - 15:27

Het controversiële beeld van kunstenaar Esther Strauss stond nog maar vier dagen in de kunstkamer van de kathedraal (Mariadom) van Linz. Het toonde een barende vrouw zittend met gespreide benen op een rots. Er zijn in de christelijke kunst geen andere voorbeelden bekend van een afbeelding van Maria tijdens de bevalling. Daar is volgens de kunstenares een eenvoudige reden voor. 

De meeste afbeeldingen van de Maagd Maria zijn door mannen gemaakt en dienen daarom vaak patriarchale belangen. 

Esther Strauss

Kunstenaar

Het beeld kwam tot stand als onderdeel van het project 'DonnaStage' dat ter gelegenheid van de 100ste verjaardag van de inwijding van de Mariadom aandacht vraagt voor vrouwenrollen, familiebeelden en gendergelijkheid. 

Mede-initiatiefnemer en theoloog Martina Resch vertelt aan Katholisch dat het project ruimte voor kritisch discours wil creëren en het vermogen wil bevorderen van religie en kerk om pluralistisch te zijn. Kunst helpt om kritisch na te denken over de fundamenten van het geloof. 

Het beeldhouwwerk van Esther Strauss is een zeer poëtisch werk dat de natuurlijke geboorte van Jezus laat zien. Maria wordt getoond in haar ontplooiing en haar kracht. 

Martina Resch

Theoloog en initiatiefnemer van 'DonnaStage'

Het bisdom Linz veroordeelt de vernieling van het beeld in een verklaring van Johann Hintermaier, bisschoppelijk vicaris voor onderwijs, kunst en cultuur. 

We waren ons ervan bewust dat we met deze installatie ook discussies zouden uitlokken. Als we daarmee de religieuze gevoelens van mensen hebben gekwetst, spijt het ons, maar ik veroordeel in de krachtigste bewoordingen deze gewelddaad en de weigering van dialoog, evenals de aanval op de vrijheid van kunst.

Johann Hintermaier

Bisschoppelijk vicaris voor onderwijs, kunst en cultuur van het bisdom Linz

Kunsthistoricus Stephan Renczes begrijpt dat sommige gelovigen zich door het beeld gekwetst kunnen voelen. Toch verwerpt ook hij de vernieling van het kunstwerk als een 'fundamentalistisch statement' dat getuigt van een verkeerd beeld van Maria. 

Hoewel Maria de Moeder van God is, is zij zelf geen godin.

Stephan Renczes

Kunsthistoricus

De kunsthistoricus pleit ervoor om het beeld na restauratie opnieuw in de kathedraal te plaatsen 'om de dader niet de triomf te gunnen'.  Toch zou hij het een goede zaak vinden als er dan opnieuw werd nagedacht over de manier waarop het beeld wordt gepresenteerd. 

Bronnen: Katholisch (Duits) - Katholisch (Duits)