Abdij Keizersberg komt met nieuw bier: Konnektus
Dit bier is echt een noodkreet en we hebben er hemel en aarde voor verzet, zegt overste Dirk Hanssens. De abdij staat voor grote renovatiewerken wil ze haar voortbestaan verzekeren en haar verbindende rol in Leuven blijven spelen. Voor de westvleugel, waar de abdij altijd studenten huisvestte, is minstens 3 miljoen euro nodig. Met de opbrengst van Konnektus (een limited edition in 3 varianten) moet en zal die klus eindelijk geklaard worden.
De monniken vonden brouwerij Van Steenberge bereid om alle kennis en kunde in Konnektus te steken. AB InBev was bereid goed nabuurschap te eren door het bier op zijn beurt te lanceren en er de nodige ruchtbaarheid aan te geven. Met een groot buurtfeest in de abdij wordt het resultaat van die samenwerking vandaag voorgesteld.
Manager Kristof Geutjens: Sinds 1899 kijkt de abdij van Keizersberg uit over het Leuvense stadsbeeld en de vaartkom. Ze is niet alleen fantastisch erfgoed, Keizersberg vervult nog steeds een unieke sociale rol in Leuven. Als AB InBev en de Stella Artois brouwerij zijn wij trots deze abdij tot onze buren te mogen rekenen. Daarom steunen we hen in het verzekeren van hun toekomst.
Op zoek naar een geschikte naam voor het craftbeer kwamen de monniken in samenwerking met Krishan Maudgal tot Konnektus (Latijn voor ‘verbonden’). De O in het logo is een stilistische weergave van de binnentuin van het klooster, een plek van meditatie. De bieren kregen elk nog een eigen naam: het blonde bier heet Humanity, dan is er Harmony en ten slotte de tripel Unity.
Samen vormen ze de sleutelbegrippen van het benedictijnse monnikenleven: menselijkheid, harmonie en eenheid. Dirk Hanssens: Je zou het heel simpel zo kunnen zeggen: ‘Besef dat je menselijk bent en je zult vanzelf menselijk zijn voor anderen. Op die manier bouw je een harmonie op die verwijst naar de eenheid en de vrede waarvan het kerstekind het ultieme teken is.’ Wie ook van dat smaakvolle leven wil proeven, kent het adres.