Bizarre Bijbel #5 ~ Wil God Mozes nu dood?!
Exodus 4,24-26 ~ Wil de Heer Mozes nu dood?!
Onderweg, toen Mozes en de zijnen ergens overnachtten, kwam de HEER op hem af en probeerde hem te doden. Sippora pakte een scherpe steen, sneed de voorhuid van haar zoon weg en raakte daarmee Mozes’ voeten aan, terwijl ze zei: ‘Een bloedbruidegom ben jij voor mij.’ [...] Toen liet de HEER hem met rust.
Lezen we dat nu goed? Waarom moet Mozes dood?
Jannica De Prenter • Inderdaad een mysterieus verhaal. Midden in de nacht raakt Mozes verwikkeld in een strijd met God, die hem aanvalt en probeert te doden.
Het verhaal doet ergens denken aan Jakobs gevecht met God aan de Jabbok.
De nacht is een belangrijk theologisch thema, een typische situatie waarin God zich te kennen geeft. En dat kan best bedreigend overkomen.
Helpt de context ons hier verder of doet die er weinig toe?
Toch wel. In het vers ervoor vernemen we hoe Israël en Egypte tegenover elkaar staan: Dit zegt de Heer: Israël is mijn zoon, mijn eerstgeboren zoon. Ik heb je bevolen mijn zoon te laten gaan om mij te vereren, maar dat heb je geweigerd. Daarom zal ik je eerstgeboren zoon doden.
Wellicht krijgen we hier een vooruitblik op wat de eerstgeborenen in Egypte te wachten staat.
Welke rol speelt de besnijdenis in dit verhaal?
Zonder meer een sleutelrol.
De besnijdenis is het teken van het verbond. Onbesnedenen golden als onrein en konden er niet bijhoren.
In Genesis 17,9-11 wordt dat al duidelijk: Ook zei God tegen Abraham: [...] Dit is de verplichting die jullie op je moeten nemen: alle mannen en jongens moeten worden besneden. Jullie moeten je voorhuid laten verwijderen. Dat zal het teken zijn van het verbond tussen mij en jullie.
Leviticus schrijft dan ook voor dat jongens op de achtste dag besneden moeten worden. Wie niet besneden was, kon ook niet deelnemen aan het Pesachmaal (Exodus 12,48). Een verhaal dat dit illustreert is Jozua 5. Wanneer de nieuwe generatie Joodse mannen en jongens het beloofde land binnentreden, moeten hun voorhuiden besneden worden, voordat zij samen Pesach kunnen vieren in het land van belofte.
En hier is het dus niet toevallig de besnijdenis van zijn eigen eerstgeboren zoon Gershom die Mozes redt in zijn nachtelijke confrontatie met God.
Wie is Sippora eigenlijk?
Sippora staat in de Bijbel altijd in de schaduw van Mozes, maar in dit verhaal heeft ze de hoofdrol.
Haar naam betekent ‘vogeltje’. Is dat geen prachtige verwijzing naar de heilige Geest?
Door haar actie redt ze zowel haar man als hun zoon. Daarmee is zij de hoedster van het verbond. Vogeltje wendt Gods woede af en laat de geschiedenis van Israël doorgaan. Gelukkig maar! Als er geen moeders zouden zijn…
Jannica De Prenter is dominee in ‘t Keerske in Brugge.