Commentaar bijbellezing 8/12 - ‘Bekering als promo?’ - Erik Galle
Evangelie: Lucas 3, 1-6— ‘Elk dal moet gevuld worden’
Het gebeurde in het vijftiende regeringsjaar van keizer Tiberius: Pontius Pilatus was landvoogd van Judea; Herodes gouverneur van Galilea; zijn broer Filippus gouverneur van het gewest Iturea en Trachonitis en Lysanias gouverneur van Abilene; Annas en Kájafas bekleedden het hogepriesterschap. Toen kwam het woord van God over Johannes, zoon van Zacharias die in de woestijn verbleef. Hij begon op te treden in heel de Jordaanstreek en een doopsel van bekering te prediken tot vergeving van zonden, volgens de profetie die geschreven staat in het boek Jesaja: ‘Een stem roept in de woestijn: bereidt de weg van de Heer, maakt zijn paden recht. Elk dal moet gevuld, elke berg of heuvel geslecht worden; de kronkelpaden moeten recht, de ruwe wegen effen worden. ‘Heel de mensheid zal Gods redding zien.’
Commentaar Erik Galle: ‘Bekering als promo?’
Het bezoek van een hooggeplaatst figuur aan een land wordt lange tijd op voorhand voorbereid. Ontelbaar veel zaken komen daarbij kijken, veel meer dan een mens zich kan voorstellen. Hoe wordt de veiligheid gegarandeerd, wie krijgt er een speciale uitnodiging, wat met de pers, wie verzorgt de catering? En ga zo maar door.
Het bezoek waarnaar wij in deze weken van de advent uitkijken – de komst van Jezus van Nazareth – komt zo snel dichterbij, dat het goed is dat we onze voorbereiding daarop onder de loep nemen. Meteen is duidelijk dat het hier allemaal anders zal verlopen. Veel media zullen er niet zijn.
Een zekere Johannes de Doper blijkt de verantwoordelijke voor de public relations. De promocampagne die hij verspreidt, is op zijn zachtst gezegd ongewoon. Eerst en vooral genoot hij zijn opleiding niet aan een of andere gerenommeerde universiteit. Neen, hij had de woestijn als leerschool, dat was zijn verblijfplaats.Maar ook de promotiecampagne op zich is tegendraads.
In het Engels wordt ‘bekeren’ wel eens vertaald als ‘change your heart’.
Alles draait om het woord ‘bekering’. Hij verkondigt een doopsel van bekering. Vreemd denken wij. Dat we dat denken, valt te verstaan. Maar blijkbaar is dat doopsel wel heel belangrijk. ‘Johannes’ en ‘doopsel’ worden zo met elkaar verbonden, dat dopen zijn achternaam is geworden.Wat zou Johannes de Doper dan kunnen bedoelen met bekering? In het Engels wordt ‘bekeren’ wel eens vertaald als ‘change your heart’. Als ik dat hoor, dan spits ik mijn oren. Het gaat om onze gezindheid, dat we onszelf afvragen waar alles voor ons vertrekt. Zien we onszelf als vertrek- en eindpunt van alles of niet? Zo breed, zo diep gaat de bevraging.
Wanneer we horen dat elk dal gevuld moet worden, elke berg en heuvel geslecht, dan is dat geen aankondiging van wegenwerken. Het gaat om het opruimen van alles wat in de weg staat van de wegen van en naar ons hart. Het gaat om voorbereidingswerken zodat Degene die wij verwachten alle ruimte krijgt, zodat wij niet in de weg staan. Wie daaraan meedoet, aan dat doopsel van bekering, die mag zeggen zelf in verwachting te zijn.
Als Gods redding mens zal worden, wie wil daar dan niet klaar voor zijn?
Erik Galle is priester en auteur