Geert De Kerpel: Lieven Boeve raakte een open zenuw
Of de mediastorm waarin Lieven Boeve afgelopen week terechtkwam met zijn pleidooi voor een katholieke dialoogschool ertoe geleid dat zijn project meteen ook bij het grote publiek bekend is geworden, durft Tertio-hoofdredacteur Geert De Kerpel te betwijfelen. Velen blijken ter zake vooral toch hun diepste angsten en vooroordelen voor werkelijkheid te hebben genomen, schrijft hij in zijn standpunt. Uiteraard wil Boeve geenszins de ziel van het katholieke onderwijs om zeep helpen, zoals Bart De Wever beweerde, en net zomin is het doorzichtige poging om het al forse marktaandeel van het katholieke onderwijsnet nog te vergroten door de groeiende groep moslimjongeren binnen te halen en in een moeite door op die manier de voortschrijdende secularisatie een halt toe te roepen, zoals klonk uit de paars-vrijzinnige hoek.
Het katholieke profiel opnieuw op het spoor komen
Wat de katholieke dialoogschool dan wel wil? In de plurale context van vandaag tegelijk de christelijke identiteit een bevoorrechte plaats geven én de levensbeschouwelijke veelheid in haar geledingen voluit erkennen en waarderen, antwoordt De Kerpel. Juist in en door de confrontatie met de vele overtuigingen moet een school haar katholieke profiel weer meer op het spoor komen. En wie zegt te handelen vanuit evangelische inspiratie sluit per definitie niemand uit, merkt De Kerpel terecht op.
Het is de logica zelve dat Katholiek Onderwijs Vlaanderen zich meer dan ooit mee wil inzetten om de decennia oude problematiek in de moslimgemeenschap van leerachterstand en te weinig doorstroming naar het hoger onderwijs, te helpen bestrijden.
Volgelingen van Jezus zijn uitdrukkelijk geroepen altijd extra in te zetten op de minst bedeelden.
Katholieke identiteit?
Het concept staat of valt uiteraard met het al dan niet aanwezig blijven van een voldoende stevige kern aan kaders die in die scholen de katholieke identiteit gestalte moeten geven. Anders dreigt de katholieke dialoogschool snel te verwateren tot een zogenaamde kleurrijke school, maar zonder uitgesproken profiel. Hoeveel directies, leerkrachten en bestuurders zijn nog overtuigende woordvoerders van het eigen katholieke profiel?, vraagt De Kerpel zich af. Hoeveel onder hen beschikken nog over de nodige kennis daartoe? En met hoeveel zijn ze nog die putten uit die traditie als bron voor het persoonlijke leven?” Wat De Kerpel uit de vloed aan reacties heeft begrepen, is dat eigenlijk niemand dat nog van het katholieke onderwijs blijkt te verwachten. “Niet alleen wordt gegruwd van het idee dat de islam of andere religies er meer aan hun trekken zouden komen, ook de katholieke godsdienst moet er zich zo gedeisd mogelijk houden.
Open zenuw
Geert De Kerpel besluit: De k blijft in het wapperende banier dan nog wel even overeind; alhoewel. In het beste geval slechts als de beginletter van kwaliteit die zich in weinig nog dreigt te onderscheiden van andere onderwijsprojecten. Boeve heeft vorige week een danig open zenuw geraakt waarover het laatste woord verre van is gezegd.
Lees de integrale tekst van het standpunt van Geert De Kerpel op de website van Tertio.
Tertio brengt vandaag nog twee andere opiniebijdragen over de katholieke dialoogschool: van de jezuïet en leraar Walter Ceyssens en van Piet Raes, filosoof en stafmedewerker van CCV Gent.
Geert De Kerpel en Luk Vanmaercke, de hoofdredacteur van Kerk & Leven, komen ook uitgebreid aan bod in een interview in DS Avond naar aanleiding van het pleidooi voor gehuwde priesters van aartsbisschop Jozef De Kesel.
Bron: Tertio