Ons grote Geloofsonderzoek: lees vanaf zaterdag de resultaten
In september 2024 lanceerde Otheo een breed Geloofsonderzoek via digitale kanalen. De motivatie was de overtuiging dat er veel meer geloof leeft dan we dikwijls aannemen, al is het dan op een andere manier dan vroeger. Maar hoe dan precies? Dat wilden we onderzoeken op een heel open en toegankelijke manier bij het superdiverse publiek van vandaag.
Om zeker te zijn dat het onderzoek een divers publiek zou bereiken, werd het onder meer verspreid als reclameblokje op mainstream media.
Meer dan 44.000 mensen dienden een volledig ingevulde enquête in. Op sociale media werd een veelvoud daarvan aan het denken gezet over de losse vragen van de enquête, maar die antwoorden worden niet meegenomen in de resultaten. Het onderzoek is laagdrempelig opgezet. Deelnemers antwoorden op vragen als: Steek je weleens een kaarsje aan? Is het leven makkelijker als je gelooft? Vier je Kerstmis, Chanouka, midzomernacht?
Wat we eruit leren, publiceren we vanaf zaterdag 1 februari op Otheo.