Kilalo bouwt bruggen tussen culturen
Zoeken naar evenwicht tussen persoonlijkheid en afkomst van Afrikaanse jongeren
Jongeren met een dubbele identiteit, opgegroeid tussen twee culturen, kunnen een unieke brugfunctie vervullen tussen de diverse culturen. Vanuit die visie werkt Kilalo, een vereniging die jongeren met een Afrikaanse afkomst wil begeleiden, ondersteunen en inspireren op vlak van onderwijs, cultuur en vrijetijdsbesteding. De naam van de vereniging is niet toevallig gekozen. Dat Swahiliwoord betekent immers ‘brug’.
„Opgroeien tussen twee culturen roept veel vragen op”, zegt Fidele Mayamba van Kilalo. „Vanwaar komen mijn ouders? Wie ben ik in deze samenleving? Wat zijn mijn mogelijkheden? Het zijn vragen waarmee jongeren vaak worden geconfronteerd. Wij willen hen hun dubbele nationaliteit laten ervaren als een heuse verrijking en hen laten inzien dat ze op hun levenspad een brug kunnen vormen tussen de diverse culturen in onze multiculturele samenleving.”
De activiteiten die Kilalo organiseert, moeten ertoe leiden dat de jongeren opgroeien tot geëngageerde wereldburgers die opkomen voor het algemeen belang. „Ze moeten uitgroeien tot geëngageerde jongeren die een goed evenwicht vinden tussen hun persoonlijkheid en hun afkomst”, zegt Fidele Mayamba.
Kilalo richt zich in zijn werking tot drie leeftijdscategorieën. Voor kinderen uit het lager onderwijs organiseert Kilalo wekelijks op woensdag en zaterdag huiswerkbegeleiding. „Huiswerk maken is voor kinderen niet altijd even prettig”, weet Fidele Mayamba. „Het leidt vaak tot spanningen tussen ouders en kinderen. Door de spanningen vragen ouders zich af hoe ze hun kinderen goed kunnen ondersteunen in die huiswerktaak. [node:field_streamers:0] Kilalo probeert de spanningen weg te werken door de kinderen te begeleiden bij hun huiswerk en door de ouders feedback te geven over de vorderingen die hun kinderen maken. Het is ook de bedoeling de ouders te blijven betrekken bij het leerproces van hun kinderen, zodat ze hen tijdens latere studies kunnen blijven ondersteunen.” Dat er nood is aan huiswerkbegeleiding, mag blijken uit het feit dat de begeleiding op woensdag volledig vol zit.
Bij de leeftijdsgroep van twaalf tot achttien jaar, zeg maar de leerlingen in het secundair onderwijs, ligt de nadruk van Kilalo’s begeleiding op identiteitsvorming, op studiekeuzebegeleiding en op het maken van uitstappen. „Uit onderzoek blijkt dat georganiseerde vrijetijdsbesteding een positieve rol speelt in de identiteitsontwikkeling en zelfstandigheid van jongeren”, zegt Mayamba. „Omdat jongeren met een migratieachtergrond ondervertegenwoordigd zijn in het georganiseerde vrijetijdsaanbod, organiseren we tweewekelijks uitstappen.”
Kilalo’s laatste doelgroep zijn jongeren tussen achttien en 25 in het hoger onderwijs. „We helpen hen de stap te doen naar het beroepsleven en willen hen bovendien laten uitgroeien tot rolmodellen voor de andere jongeren”, zegt Fidele Mayamba.
In oktober laatst opende Kilalo in Deurne een jeugdhuis dat moet uitgroeien tot een plaats waar jongeren met een Afrikaanse achtergrond zich thuis voelen. „Vooral jongeren uit landen ten zuiden van de Sahara vinden de weg naar ons, maar we staan open voor iedereen. Ook met het jeugdhuis willen we een brug slaan tussen de Afrikaanse en de westerse samenleving”, besluit Mayamba.