Uit de kunst (9): de zeven laatste woorden uit een andere wereld
‘Sieben Worte’
- compositie van de Russische componiste Sofia Gubaidulina (°1931)
- voltooid in 1982
- instrumentaal werk, geïnspireerd door de zeven kruiswoorden van Jezus
- geschreven voor solo cello, bajan en strijkorkest
Met haar Sieben Worte stapte Sofia Gubaidulina in de voetsporen van een indrukwekkende canon. Joseph Haydn wordt wel eens als trendsetter gezien, maar daarmee wordt vooral Heinrich Schütz oneer aangedaan, al anderhalve eeuw voor Haydn.
Ook in onze tijd brengen de kruiswoorden componisten op ideeën. Sofia Gubaidulina (dit jaar wordt ze 91) dwingt ons andere oren op te zetten met haar versie uit 1982. Een volledig instrumentaal werk, voor cello solo, bajan (een Russische accordeon met een wat diepere en zachtere klank dan de onze) en strijkorkest. Cello en bajan gaan een meditatieve en intieme maar ook soms furieuze en quasi krijsende dialoog aan, het strijkorkest komt tussen met zalvende koralen. De doodsstrijd op het eind van het zesde deel (Es ist vollbracht) gaat over in een murmelend slotdeel waarbij we muzikaal als het ware in een baan rond de aarde worden geslingerd.