Maria Atallah tovert hedendaags klassiek uit krochten van tijd
Laat je verrassen door de wonderlijke klanken van het werk Mar Maroun voor kamerkoor, fluit en twee percussionisten. Mar Maroun is de Arabische naam van de heilige Maron, een Syrische monnik uit de vierde eeuw. Onder het muziekstuk lees je het interview met de pas 27-jarige componiste Maria Atallah. Geboren in Beiroet (Libanon) migreerde ze met haar ouders naar Ottawa (Canada) toen ze 6 maand was.
Hoe kwam het werk Mar Maroun tot stand en wat wil je ermee overbrengen?
Maria Atallah • Ik schreef dit stuk voor de Schulich Zangers van de McGill Universiteit in het kader van het Composer-In-Residence programma. Het was ook mijn masterscriptie. De oudheid en het vroege christendom boeien me enorm. Ik ben er voor een stuk in opgegroeid: we gingen in Ottawa elke zondag naar de oosters-orthodoxe Kerk. Als kind stond ik weinig of niet stil bij de hymnen die daar klonken, maar nu ik hun unieke melodische inhoud en diversiteit bestudeer, fascineert het me allemaal enorm.
Mijn moeder behoort tot de maronitische kerk, een tak van de Syrisch-orthodoxe kerk van Antiochië, gesticht door de volgelingen van de heilige Maron. Ik deed onderzoek naar de oorsprong van hun liturgische muziek en die blijkt sterk beïnvloed door de vele bezettingen die maronitische christenen ondergingen en ontmoetingen die ze hadden met andere etnische groepen.
In maronitische hymnen vind je verwijzingen in naar gregoriaans gezang, maar ook naar Arabische maqams en zelfs Libanese dansmuziek!
Het werk Mar Maroun is geïnspireerd op die merkwaardige evolutie.
Wie zijn uw muzikale helden?
Componisten die mijn werk hebben beïnvloed zijn onder meer Claude Debussy, Arnold Schönberg, Fausto Romitelli, Salvatore Sciarrino, Giacinto Scelsi, Arvo Pärt, Philippe Leroux en Ana Sokolovic.
Hoe heb je je talent voor muziek en je zeer persoonlijke klank ontdekt?
Rond mijn tiende kreeg ik mijn eerste pianolessen, maar mijn muzikaal oor ging toen nog vooral naar radiohits. In alle genres vond ik wel iets van mijn smaak: van hiphop tot heavy metal. Via de familie kreeg ik dan weer traditionele en populaire muziek uit het Midden-Oosten mee.
Toen ik een studiekeuze moest maken, besefte ik pas op het allerlaatste moment dat ik, meer dan wat dan ook, muziek wilde studeren. Dus schreef ik me in aan de Universiteit van Ottawa voor een bachelor muziek met piano als hoofdinstrument.
Pas tijdens mijn studie leerde ik de klassieke muziek kennen. Ik werd er instant verliefd op zonder ooit spijt te hebben.
Mijn eerste kennismaking met compositie kwam dan tijdens een introductieles in mijn tweede jaar. Het klikte meteen en ik ging verder met een master in muziekcompositie aan de McGill University.
Zoals gezegd is mijn persoonlijke klank sterk beïnvloed door de Byzantijnse liturgische muziek. Die klanken hebben me onbewust gevormd. De muziek is uitsluitend vocaal en wordt geschreven vanuit de klank van de tekst. Het zijn complexe hymnen, gekenmerkt door microtonen en onregelmatige ritmes.
Ik vind het enorm boeiend om uit te zoeken hoe ik in mijn muziek oude thema's en waarheden kan doen herleven of vernieuwen.
Je bent pas 27 en won al meerdere prijzen. Wat mogen we nog verwachten?
Inderdaad. Ik mag me tweevoudig winnaar noemen van de eerste prijs van de SOCAN-stichting Godfrey Ridout-prijs voor jonge componisten (2017, 2018). En voor mijn opera The Chair, geschreven in samenwerking met librettist en toneelschrijver Alice Abracen, kreeg ik de Mécénat Musica Prix 3 Femmes 2018 voor opkomende vrouwelijke operamakers.
Momenteel werk ik als composer-in-residence bij de Schulich Singers van McGill University. Ik ben bezig aan nieuw werk voor Esprit Orchestra in opdracht van de Ontario Arts Council en ben bijzonder blij met de opvoering van mijn werk Mar Maroun in Ontario en Quebec.
Ontdek alle muziek van Maria Atallah op haar website.