Meester, hebt u naar Temptation Island gekeken?!
Willen of niet, als leerkracht kom je wel te weten wat jongeren bezighoudt. Lady Gaga, Justin Bieber, Beyoncé, de realityreeks rond de Kardashians, we zagen ze allemaal passeren. De laatste weken is het Temptation Island. De realityreeks is aan een nieuw seizoen begonnen en dat zullen we geweten hebben.
Misschien hoef ik het niet te vertellen, maar toch, voor wie nog niet mee is (en het is je vergeven!): in deze reeks worden 4 koppels van elkaar gescheiden en moeten ze 10 dagen doorbrengen op een eiland, omringd door vrijgezellen die de opdracht krijgen hen te verleiden tot seks.
Nee, ik ga het niet hebben over de negatieve aspecten van de reeks: de ergernis, de boodschap aan jonge kijkers, het verdriet bij de koppels die hun relatie zien stuklopen. Er zijn vele redenen om tegen Temptation Island te zijn, maar het televisieprogramma houdt onze jongeren wel bezig. Daarom houd ik de serie graag eens onder een levensbeschouwelijke bril.
Het scheppingsverhaal
De programmamakers refereren regelmatig aan Bijbelse verhalen en citeren er zelfs uit. Ooit werd de reeks gepromoot met affiches waarop presentatrice Véronique De Kock poseerde met een slang, een verwijzing naar de verleider uit Genesis.
Ook dit jaar wordt naar de eerste zonde verwezen, nu met foto’s van presentatrice Annelien Coorevits en een appel, de verboden vrucht. Soms vergezeld van de qoute Breng ons niet in beproeving uit het Matteüsevangelie (hoofdstuk 6). Ook de paradijselijke setting is een link naar het scheppingsverhaal.
Handig als binnenkomer in de lessen over de erfzonde en de neiging naar het kwade die eruit voortkwam.
Vooral dat laatste is iets wat de leerlingen erg lijkt te boeien. Ook zij staan ervan versteld hoe snel mensen zich blijkbaar laten verleiden tot de zonde, ontrouw of anderszins. Niet alleen zien ze door dit programma hoezeer we aangetrokken zijn tot wat niet mag. Leerlingen zijn daar echt mee bezig, zeker als jongvolwassenen die zelf meer vrijheid krijgen en met heel wat verleidingen in contact komen.
Omgaan met grenzen
En daar draait het natuurlijk om in het programma. Hoe gaan de kandidaten om met vrijheid en grenzen? Hoe kiezen mensen vanuit hun vrijheid soms voor zonde en hoe maken deze zonden op hun beurt ons weer onvrij en tot slaaf ervan?
De leerlingen voelen dit spanningsveld ook erg aan en dat maakt het zo interessant om met hen te gaan ontdekken wat ons geloof hierover leert.
Het verhaal van Eden kan dan spontaan ter sprake gebracht worden in de klas en leerlingen luisteren met oprechte aandacht. Maar het blijft niet bij het verhaal van Genesis alleen, natuurlijk.
In de gehele Bijbel hebben trouw en ontrouw een centrale plaats.
Allereerst gaat dat dan over de trouw tussen echtgenoten. Soms zelfs in een taal die maar weinig aan de verbeelding overlaat en recht uit de reeks lijkt te komen. Zo lezen we bijvoorbeeld bij de wijsheid van Jezus Sirach (hoofdstuk 26):Houdt een rebelse vrouw terdege in het oog (…) zij gaat tegenover iedere tentpaal zitten en opent haar koker voor de pijl.
Wat ons meteen brengt bij een ander heet hangijzer in Temptation Island: de dualiteit waarmee we in onze maatschappij omgaan met seksualiteit.
Omdat ze door de maatschappij niet meer binnen de vaste en veilige structuur van het huwelijk wordt beleefd, lijkt seksualiteit erg triviaal geworden.
Dat deelnemers aan het programma zich snel laten verleiden tot seksuele handelingen met hun verleiders, bevestigt dat. Wanneer hun partners geconfronteerd worden met videobeelden van de uitspattingen van hun wederhelften blijkt dan weer dat seksualiteit toch niet meer zo triviaal is, en volgen hevige reacties. Ook dat kan weer een aanzet zijn om stil te staan bij de schoonheid en het belang van het huwelijk, van trouw en kuisheid, waarvan heel wat leerlingen toch steeds meer de waarde inzien.
Als we voorbij de trouw tussen man en vrouw kijken, kan Temptation Island ons zelfs nog verder brengen. Want waar de koppels uit het programma vaak juist deelnemen om de trouw van hun partners op de proef te stellen, zien we ook vergelijkingen met God die op zoek gaat naar de trouw van het Godsvolk.
Liefde en vergeving
Dan is het niet meer enkel een verhaal van zwakte en zondigheid, maar ook een verhaal van liefde en vergeving. Natuurlijk moeten we Temptation Island niet gaan uitroepen als de ultieme vorm van catechese, maar het biedt toch veel kansen tot verdieping en die kansen moeten we grijpen.
Het doet deugd om te zien dat leerlingen in staat zijn om verder te kijken dan het platte entertainment.
Zo ontdekken we dat God overal is, zelfs en misschien niet allerlaatst op dat vreemde eiland.