Opvallende christelijke symboliek in modetrends 2015-16
Als modejournaliste van onder meer De Standaard laat Veerle Windels geen grote modeshows aan zich voorbij gaan. Maar meer dan om kleren kopen volgens de laatste trends en weggooien wat dateert van een vorig seizoen, draait het deze journaliste om de verhalen achter de ontwerpen: de mensen, de kunst, de economie. Ook haar valt de aanwezigheid van christelijke symboliek op in de modetrends voor winter 2015 en lente 2016.
We zien in de mannencollectie ontzettend veel prints die zo uit de religieuze kunst van de barok of romantiek komen. Veerle Windels
Dolce & Gabbana verwijst naar 'la mamma'
Bij Dolce & Gabbana is die aandacht voor religie niet nieuw, schetst Windels. De mannen achter het modemerk, ontwerpers Domenico Dolce en Stefano Gabbana, maakten nooit een geheim van hun religieuze wortels. De esthetica van deze Italianen verwijst vaak naar la mamma (in het geval van Domenico Dolce is dat de Siciliaanse mama): veel zwarte kleren en kant horen daarbij. En ook christelijke symbolen. Tijdens de modeweek in Milaan laatst in maart 2015 bracht het kledingmerk een heuse ode aan de moeder.
In het verleden brachten ook modehuizen als Yves-Saint Laurent en Christian Lacroix (what’s in a name?) kruisjes als accessoire. En in 2007 bracht Jean-Paul Gaultier een collectie met madonnaprints. Zijn modellen waren gekleed en geschminkt als Mariafiguren, compleet met kroontje en tranen.