Een prijs voor dieptelezers
Spreken is zilver... Die eerste helft van het gekende spreekwoord is waar geworden voor deze website. Nieuw.kerknet.be kreeg in New York zilver op wat je de internationale schoonheidswedstrijd voor websites kunt noemen. De creatieve en toegankelijke manier waarop religie en spiritualiteit hier worden gepresenteerd, sprak de juryleden aan.
Zilver dus voor het online spreken van de Kerk in Vlaanderen. Daarmee is alvast niet gezegd dat de tweede helft van het spreekwoord ook waar is. De mythe dat zwijgen kostbaarder zou zijn dan spreken, is vaak een excuus om niet voor je overtuiging uit te hoeven komen. In een samenleving die zinzoekend is en smacht naar ideeën om van te leven, is zwijgen niet zo vaak goud maar veeleer oud (en out).
Van Altamira tot internet
Mensen hebben een uitgesproken verlangen om te communiceren. Ze willen hun voelen, ervaren en denken mededelen aan anderen en meeleven met het voelen, ervaren en denken van anderen. Communiceren is meer dan woorden uitbrengen. Spreken is gedachten overbrengen. Mensen willen dieptelezers zijn.
Dat de mens een communicatiewezen is, heeft ertoe geleid dat de hele mensengeschiedenis ook een mediageschiedenis is. Van de grotten van Altamira tot het internet is de mens op zoek naar middelen - media in het Latijn - om uitdrukking te geven aan zijn vermogen om anderen iets van zichzelf, zijn angst en hoop, zijn leven en dromen te vertellen.
De mens wil de existentiële grenzen doorbreken,
de grenzen van tijd en ruimte
Daarbij wil de mens de existentiële grenzen waaraan hij gebonden is, doorbreken, de grenzen van tijd en ruimte. Onze moderne communicatiemiddelen zijn daarin geslaagd. Wij vernemen op het moment zelf het wereldgebeuren. Wij kunnen met de snelheid van het licht onze mening letterlijk 'wereldkundig' maken.
Aantrekken en toehalen
Tijd en ruimte doorbreken behoort ook tot het wezen van de spiritualiteit. Wie zich bezint, zich overgeeft aan meditatie en zich in gebed terugtrekt, laat tijd en ruimte achter zich. Hij stapt als het ware over in een transcendente wereld die zich onttrekt aan de immanente wereld binnen de grenzen van tijd en ruimte. Hij verbindt daardoor tijdelijkheid met eeuwigheid.
Teruggekeerd naar de wereld van elke dag, kan hij leven in het besef dat wat hij binnen de begrensdheid van tijd en ruimte doet, deel mag zijn van Gods tijdloos plan met de wereld. Gods plan met de wereld is communicatie, de communicatie van een God die zich de wereld aantrekt, de geschiedenis naar zich toetrekt, de mens naar zich toehaalt. God wil de mens binnenhalen in de communicatie die Hij is, de dialoog van Vader, Zoon en Geest..
Man van veel woorden
"In het begin was het Woord." God heeft zich van meet af in communicatie aan ons getoond. Hij heeft zich ten definitieve communicator getoond in Jezus Christus. Gods heil voor de wereld is niet gekomen in een natuurverschijnsel of een hocus pocus, maar in een man van veel woorden. Jezus sprak, lezen we zo vaak in de evangeliën. Hij sprak met gezag van Godswege.
Jezus volgde de levensweg van elke communicatieve mens,
van Betlehem over Galilea naar Jeruzalem
Jezus volgde tevens de levensweg van elke communicatieve mens, van Betlehem over Galilea naar Jeruzalem: woordeloos kind dat vraagt om verwondering, prediker die woorden van moed en toekomst uitspreekt, stervende die zijn verlatenheid uitschreeuwt. En toen de dood weer woordeloos maakte, werd de communicatie voltooid, voleindigd: de Zoon voegde zich bij de Vader. De stilte werd woord.
Behoefte aan vertraging
Dat de stilte heel communicatief kan zijn, weten de monnik en de kluizenaar. Ook de gewone sterveling kent die momenten van diepe communicatie zonder woorden. Soms zijn woorden te veel, als mensen het diepste van hun leven delen. Soms zijn woorden overbodig, als mensen in pijn en lijden elkaar bij de hand nemen. Alleen dan is zwijgen goud.
In onze informatiesamenleving met een overvloed van boodschappen die ons altijd weer meenemen naar nieuwe ervaringen en feiten, is het goed om af en toe stil te staan bij de diepste betekenis van het woord, het inzicht. De communicatieve mens heeft behoefte aan vertraging, om halt te houden en zichzelf drie vragen te stellen: waar kom ik vandaan, waar bevind ik mij en waar ga ik naartoe?
Dit is de kracht van deze website: mensen de kans geven om, voorbij de tsunami van boodschappen en berichten, dieptelezers te kunnen zijn. Verdiend zilver dat goudwaard is.