Profundo laat jongeren kennismaken met levensbeschouwingen
Kort na de middag wachten de katholieke priester Dominique Ballegeer en de protestantse voorganger Andries Boekhout een groep leerlingen van de Scholengroep Petrus & Paulus, campus Sint-Jozef, op aan de Hazegraskerk nabij het station. Ook Wilfried Meulemeester, betrokken bij de maandelijkse multiculturele viering en praktische organisatie, is van de partij. Het is meteen duidelijk:
De kleine gezellige kerk is een thuis voor diverse religieuze gemeenschappen.
'Het woord 'kerk' is immers afgeleid van het Griekse woord ekklèsia, dat verwijst naar de door God bijeengeroepen gemeenschap van gelovigen', legt Dominique Ballegeer uit. Waarmee hij de noodzaak van een gebouw relativeert als voorwaarde om te geloven.
'Als missionaris in Latijns-Amerika vierden we doorgaans in openlucht. Soms gebruikten we een boomstronk als altaar.'
Beide voorgangers vormen een uitstekende tandem, maar hoe zit het nu precies met de verschillen tussen protestanten en katholieken? Na een stevig stukje geschiedenis en inzicht in de organisatie van beide christelijke religies komt de Bijbel, als gezamenlijk boek, ter sprake. Glimlachend geeft Dominique toe dat hij eigenlijk een beetje jaloers is op de uitstekende Bijbelkennis van Andries en van protestanten in het algemeen.
'Gelukkig zijn we als katholieken aan een inhaalbeweging bezig.'
Over de gelijkenissen tussen katholieken en protestanten hoeven de leerlingen niet lang na te denken. beide godsdiensten vertrekken vanuit het geloof in Jezus Christus en meteen is ook het verschil met de islam duidelijk. 'Voor ons is Jezus, Isa of zoon van Maryam, een profeet', verduidelijkt een van de moslimleerlingen. Waarop Dominique aangeeft dat de naam van Maria zelfs meer in de Koran voorkomt dan in het Nieuwe Testament en er zich een interessant gesprek ontvouwt over hoe Gods Woord, volgens de verschillende godsdiensten, tot ons komt en over wie God is. Predikant Andries Boekhout:
'Als we elkaar in de ogen kijken, zien we iets van God. En toch is Hij niet te vatten, noch in woorden, noch in beelden.'
Ook de gulden of gouden regel die oproept anderen te behandelen zoals je zelf behandeld wil worden, komt nog even ter sprake, als een universeel ethisch principe dat in alle godsdiensten en levensbeschouwingen geldt, en ook daarbuiten.
De leerlingen vervolgen hun wandeling richting de moskee, maar niet zonder eerst via de synagoge aan het Filip Van Maestrichtplein te passeren. Als gevolg van het heersende conflict in Israël en het verscherpte toezicht op synagogen is een bezoek evenwel niet mogelijk. 'Jammer', oppert begeleidende leerkracht Annelore Callens.
'Ik had de synagoge wel een keer van binnen willen zien.'
In de Aïscha Moskee aan het Hendrik Conscienceplein voert Nathalie Van Acker het woord. Samen met haar echtgenoot Hamdy Mohammed Hafez nam ze in 2011 het initiatief voor een nieuwe, niet-erkende moskee, omdat de erkende moskee in de Romestraat te klein werd.
‘De preek van de imam gebeurt in het Arabisch, met telkens een korte uitleg of vertaling in het Nederlands’, legt Nathalie uit. ‘Ook het gebed is altijd in het Arabisch, maar overal in de moskee staan er Korans in het Nederlands, Russisch, Engels, Frans, Albanees, … zodat ook anderstaligen de Koran kunnen lezen en begrijpen. Op zaterdag en zondag kunnen kinderen van zes tot twaalf jaar in de moskee terecht voor een half uur Koranles en anderhalf uur Arabisch.’
In de moskee maken de leerlingen nog kennis met de vijf pijlers van de islam en enkele interessante weetjes. Daarna is het tijd om vragen te stellen, waarna de leerlingen, en ook wij, een stuk wijzer terug huiswaarts keren.
Op zondag 21 april 2024, Erfgoedddag, zetten de religieuze gemeenschappen in Oostende hun deuren open voor het brede publiek.
In samenwerking met Orbit vzw en FMDO medepartners.