Spirituele parels ~ Mark Cornelis [boek]
In Spirituele parels vind je 30 parabels en andere verhalen uit het evangelie met een korte toelichting. Het getal is symbolisch, schrijft auteur Mark Cornelis in een voorwoord. In tegenstelling tot de dertig zilverlingen, die Judas Iskarioth ontving om Jezus te verraden, wil ik hier nu dertig spirituele parels aanbieden om Jezus te eren en te danken, maar ook om allen, die zoeken naar zin en houvast in onze evoluerende moderne wereld, te bemoedigen.
Ook de vaststelling dat vele mensen vandaag angst hebben voor wat er nog gebeuren kan en dat vele gedoopten vaak God en kerk verlieten, inspireerde me om met dit boek weer hoop en vertrouwen te wekken. Nu meer dan ooit is Jezus onze houvast.
Wat staat ge naar de hemel te kijken?
Fragment uit de bezinning bij het verhaal over Jezus’ hemelvaart (Handelingen 1, 4-11 en Lucas 24, 46-53).
Zoals zijn tijdgenoten ziet de auteur de wereld als een soort gebouw in drie verdiepingen: op aarde woont de mens, onder de aarde is de onderwereld en boven het uitspansel is de hemel waar God woont. Bij God zijn is in de hemel zijn en dus: boven zijn. Naar God toegaan is daarom: naar boven gaan, omhoog geheven worden, ten hemel opgenomen worden. Men kan van een schrijver uit de oudheid toch niet verwachten dat hij het anders voorstelt.
Meteen wordt dan al wat duidelijker wat hier bedoeld wordt: Jezus leeft bij God. Die Jezus, over wiens leven, lijden, dood en verrijzenis Lukas verteld heeft in zijn evangelie, die Jezus leeft bij God. Dat Hij niet in de dood is gebleven, maar door God uit de dood is opgewekt, wordt in een verhaal aanschouwelijk bevestigd. Daarom zegt men terecht: Pasen en Hemelvaart horen samen. Jezus’ verrijzenis, die we met Pasen vieren is Zijn verheerlijking, die we op Hemelvaartsdag vieren. Het is goed dat we daarvoor een apart feest hebben. De realiteit van Pasen is inderdaad te rijk om ineens de volle inhoud ervan te kunnen vatten. Het zijn twee facetten van dezelfde zaak. Doch met Pasen staan we bij het lege graf en op Hemelvaartsdag als het ware bij de troon van God.
We hoeven niet te struikelen over een paar details uit het verhaal in de Handelingen der Apostelen (Hand. 1, 4-11) zoals ‘de wolk’ of de ‘twee mannen in witte gewaden’. Lukas wil immers een mysterieuze werkelijkheid verwoorden, een ingrijpen van God, waarvoor onze beschrijvende taal uiteraard tekort schiet. Hij moest wel beeldspraak gebruiken en daartoe stelde de Bijbel hem heel wat ter beschikking. ‘De wolk’ is een dikwijls voorkomend beeld voor de omhulling en tevens de onthulling van het goddelijke. En in die apocalyptische verhalen komt gewoonlijk een hemelse tolk het visioen verklaren. Hij legt de band tussen de onbereikbare God en de wereld van de mens en zo verneemt de lezer tevens wat eigenlijk bedoeld wordt. In ons verhaal treden zelfs ‘twee mannen in witte gewaden’ op, omdat dan pas volgens Joods gebruik een getuigenis rechtsgeldig is.
De belangrijkste inhoud van Hemelvaartsdag hebben we reeds aangestipt: Jezus leeft bij God. De kruisdood is geen eindpunt. De christenen herdenken geen dode, maar worden samengeroepen door een levende. Christus is niet alleen inspirerend verleden, maar vooral stimulerende toekomst. Ondanks de verpletterende schijn van het tegendeel schijnt God, schijnt het goede, het zinvolle het laatste woord te hebben.
Mark Cornelis, Spirituele parels, 15,95 euro. Te bestellen bij de auteur via mail of telefoon 016 79 63 05.