Een stripheld met aureool
Bernarduscollege Oudenaarde stelt educatief stripverhaal voor
Een mysterieuze graffitikunstenaar voorziet elke nacht historische gebouwen en monumenten in Oudenaarde van een schilderwerkje. Het gaat telkens om tekeningen geïnspireerd op Bernardus van Clairvaux. Zo begint het stripverhaal Wie is Berndsy?, een educatief stripverhaal gemaakt door leerlingen en leerkrachten van de Bernadusscholen in Oudenaarde. Criminoloog Emily, een oud-leerling van de Bernardusscholen, neemt de lezer mee op een zoektocht naar de spiritueel geanimeerde vandaal, een tocht die ook in het echt is uitgestippeld als stadswandeling en waarin het rijke patrimonium van Oudenaarde tot leven komt.
De strip verschijnt naar aanleiding van de 175ste verjaardag van het katholiek onderwijs in Oudenaarde. De Bernardusscholen namen voor de uitwerking van het verhaal striptekenaar Ivan Petrus Adriaenssens in de arm, maar ook een twintigtal leerlingen en leerkrachten mocht hun tekentalent etaleren en enkele gagstrips toevoegen aan het geheel. Samen met een flinke brok geschiedenispagina’s vormen de strippagina’s een uit de kluiten gewassen beeldverhaal.
Voor algemeen directeur Pieter Vyncke is het belangrijk dat de geschiedenis van Oudenaarde en Bernardus van Clairvaux nadrukkelijk aan bod komt. „We moeten eerlijk zijn, hoewel onze scholen naar hem zijn vernoemd, zegt die naam de leerlingen weinig”, zegt hij. „Nochtans is het een inspirerende figuur, die we op een hedendaagse manier tot bij de leerlingen willen brengen. Tussen de stripverhalen zitten dan ook enkele pagina’s theorie verwerkt omtrent Bernardus van Clairvaux.” Vanaf volgend schooljaar zullen de godsdienstleerkrachten aan de Bernardusscholen dan ook gebruikmaken van de nieuwe uitgave in hun lessen.
De leerlingen [node:field_streamers:0] die tekenwerk afleverden voor de vervolgverhaaltjes gingen in op de uitnodiging van het lerarenkorps om mee te werken aan een pedagogisch project. Ondanks hun jeugdige leeftijd valt meteen hun persoonlijke tekenstijl op. Die varieert van oefeningen in klare lijn tot computergegenereerde afbeeldingen. „De scenarist gaf ons het afgewerkte verhaal, dus daarin hadden we niet veel creatieve vrijheid”, zegt Emiel Vandenbossche, een van de jonge tekenaars. „In de uitwerking gelukkig wel. Daarin mochten we onze creativiteit en persoonlijke tekenstijlen de vrije loop laten.”
Medeleerling Hannah Desmet vult aan: „Ik vind het een grote eer dat ons werk voortaan wordt gebruikt in onze school. We zijn er trots op en ik ben blij met het resultaat. Het werd een mooie uitgave waarin duidelijk blijkt dat iedereen die eraan meewerkte hard zijn best deed.”
Ook leerlingen aan het Lycée Notre Dame de Cîteaux in Kigali droegen hun steentje bij aan het tot stand komen van Wie is Berndsy?. Dat is de partnerschool van de Bernardusscholen in Rwanda. „Dat was een samenwerking vanaf een afstand”, weet Pieter Vyncke. „De tekenaar stuurde het vertaalde scenario op naar Kigali, waar de leerlingen aan de slag gingen met pen en papier. Hun tekeningen stuurden ze op met de post. Een ambachtelijke en spannende onderneming, gezien postverkeer tussen Rwanda en België niet vanzelfsprekend is. We hebben al langer een uitstekend partnerschap met die school, op initiatief van de zusters bernardinnen aan wie onze scholen zijn verbonden. Meerdere leerkrachten trokken er al naartoe en we mochten ook Rwandese leerkrachten verwelkomen in onze school. Ik hoop ooit een gelijkaardige uitwisseling op poten te zetten met leerlingen.”
Ivan Petrus & team, Wie is Berndsy?, Eigen Beheer, Oudenaarde, 2022, 124 blz., 15 euro, is verkrijgbaar op www.bernardusscholen.be.