Tertio: Paul Kevers en Hans Debel over de relevantie van Genesis
Het eerste Bijbelboek mag dan al het bekendste zijn, toch blijven vele verhalen eruit onbekend of hun boodschap wordt verkeerd begrepen. Op Didachè-studiedagen in Leuven wordt onderzocht hoe die verhalen te denken geven over God, mens en wereld. Paul Kevers, de directeur van de Vlaamse Bijbelstichting (VBS), en Hans Debel, die als stafmedewerker theologische studies Oude Testament en Hebreeuws doceert aan het Brugse grootseminarie, zijn ervan overtuigd dat de thema’s die in Genesis worden behandeld, maatschappelijk relevant blijven.
Het gaat bovenal over de droom van harmonieuze relaties en de vaak tragische realiteit in onze verhoudingen. Van de brandhaarden in de wereld tot de ecologische crisis, de band met de actualiteit is snel gelegd. Hans Debel.
God spreekt
Het eerste wat over God wordt gezegd, is dat Hij spreekt. In Genesis 12, een nieuw begin eigenlijk, zie je hetzelfde: God spreekt tot Abraham. God is een stem, een woord, een aanspreking, een oproep die de mens in beweging zet, merkt Paul Kevers op.
Zonder Genesis zou de Bijbel er heel anders hebben uitgezien. Het eerste boek legt een fundament voor alles wat volgt. Het getuigt van een God die niet ver weg is, maar die een verbond wil sluiten met de mensen.
In Genesis gaat het trouwens over een verbond met alle mensen en de hele kosmos. Het betreft een universalisme dat het particuliere verbond met Israël waarover de volgende Bijbelboeken handelen, in een breder perspectief plaatst. Het bindmiddel in de opbouw van Genesis zijn de geslachtslijsten die de verschillende cycli met elkaar verbinden. Het verhaal van Gods verbond met de mensen wordt zo een keten van generaties, stelt Debel.
Interreligieuze dialoog
Rabbijnen wezen erop dat je overal waar Israël staat, Adam mag lezen. Het betreft elke mens. De Bijbelverhalen gaan over menswording en de zoektocht naar ware humaniteit. Hoe particulier die verhalen ook zijn, ze hebben een universele geldigheid, vult Kevers aan. Het brengt hem bij Abraham, die wordt beschouwd als de vader van de drie monotheïstische godsdiensten. Hij zou een verbindingsfiguur tussen de godsdiensten kunnen zijn, maar als je naar de geschiedenis kijkt, dan claimt elke religie hem voor zich. Hij is de perfecte jood die de Thora naleefde voor die bestond en die zijn zoon al besneed. Voor Paulus was hij een voorbeeld van ‘christelijk’ geloof en voor de moslims degene die zich ten volle aan God onderwierp en dus de ideale moslim. Zijn we bereid elkaars verhalen over Abraham te beluisteren en kan zo’n brugfiguur de broodnodige interreligieuze dialoog bevorderen? Het is een van de thema’s op onze studiedagen.
- Lees de integrale tekst van het interview met Paul Kevers en Hans Debel in Tertio.
- De Didachè-studiedagen Bijbel onder het motto Terug naar waar het begon. Het boek Genesis herlezen vinden plaats op 23 en 24 augustus in de universiteitshal, Naamsestraat 22, Leuven. Info en inschrijven.
- Bron: Tertio