Trappist Westvleteren wordt voortaan in België ook thuis geleverd
Liefhebbers van Westvleterense Trappist kunnen sinds anderhalf jaar hun godendrank online bestemmen via de website van West-Vlaamse abdij. Die bestelling moest dan wel aan de poort van de abdij worden afgehaald. Dit systeem blijft bestaan, maar gisteravond lanceerden de monniken van de Sint-Sixtusabdij een pilootproject waarbij het bier (1 krat van 24 flessen) ook aan huis geleverd kan worden. De verkoop met afhaling aan de poort blijft het belangrijkste distributiekanaal, want maandelijks zal slechts een beperkte hoeveelheid aan huis worden geleverd.
Breder klantenbereik
Ongeveer de helft van ons Belgisch cliënteel woont in West- en Oost-Vlaanderen. De andere klanten uit België moeten vaak van heel wat verder komen om hun bestelling af te halen. Daarom werd binnen een abdijwerkgroep al geruime tijd nagedacht over een breder klantenbereik, zegt broeder Godfried, prior van de Sint-Sixtusabdij.
Lockdown
De verkoop van Trappist Westvleteren is de enige bron van inkomsten van de broeders van de Sint-Sixtusabdij. In het voorjaar van 2020 werden ook zij geconfronteerd met de gevolgen van de economische lockdown. Broeder Godfried: Twee maanden lang verkochten wij aan de abdijpoort geen trappistenbier meer omdat enkel nog zeer essentiële verplaatsingen waren toegelaten. Allerlei alternatieven werden overwogen om het bier toch tot bij de consument te brengen mocht zich opnieuw een algemene lockdown voordoen. Dit resulteerde in een aangepast e-commercepilootproject, waarbij wij een deel van onze biervoorraad via een pakjesdienst aan huis zullen laten leveren.
Voorlopig bieden wij deze nieuwe service enkel aan naar adressen in België. Broeder Godfried
Milieuvriendelijke verpakking
De technische aanpassingen aan de webshop bleken niet zo ingewikkeld. Aan de productiekant daarentegen had het project heel wat meer voeten in de aarde omdat zowel het bottel- als nagistingsproces volledig afgestemd zijn op de typische houten krat. De monniken maakten zich echter vooral zorgen over het breukvrij verzenden van de bieren en het duurzaamheidsaspect. Zou het verantwoord zijn om flessen te verzenden in de iconische Trappist Westvleteren-krat?
CDe vrees was er dat een groot aantal van de populierenhouten kratten nooit meer zijn weg naar de abdij zou terugvinden.
Minder kilometer
Daarom ontwierpen we in samenwerking met VPK een krat en een ‘omdoos’ uit 100 procent gerecycleerd karton, die de nodige valtesten doorstonden. Die wegen samen aanzienlijk minder dan een houten krat, legt broeder Godfried uit. Dankzij de samenwerking met een pakjesdienst zullen ook heel wat minder kilometers moeten afgelegd worden om ons bier tot bij de consumenten te brengen. Klanten die relatief ver van de abdij wonen, zullen eerder geneigd zijn om voor de dienst met levering aan huis te kiezen.
We verwachten dat het nieuwe systeem ook zal bijdragen tot een nog ruimere en billijkere distributie van onze bieren. Broeder Godfried
Crash vermijden
Omwille van het arbeidsintensieve karakter van de recycleerbare kartonnen krat zal maar een beperkte hoeveelheid van de bieren aan huis worden geleverd. Het gros van de productie zullen de monniken in houten bakken aan de poort blijven verkopen. En net zoals bij alle andere verkoopmomenten is ook nu vooraf geen ruchtbaarheid gegeven aan de start van het pilootproject. Op die manier wilden de monniken vermijden dat de toeloop naar de website te groot zou worden en de onlinewinkel zou crashen.
Elke verkoopsessie wordt enkele dagen van tevoren aangekondigd op de website van de brouwerij.
Slimme wachtkamer
Volgens de Regel van Sint-Benedictus moeten trappisten in hun eigen levensonderhoud voorzien door middel van handenarbeid. Het brouwen en verkopen van bier is voor de monniken van de Sint-Sixtusabdij hun enige bron van inkomsten. Hun trappistenbieren zijn wereldwijd erg gegeerd. In juni 2019 vervingen de monniken de 14 jaar oude ‘biertelefoon’ door een modern onlinereservatiesysteem. Om aan zo veel mogelijk mensen de kans te geven een krat te kunnen kopen, hebben de monniken in de webshop een ‘slimme’ wachtkamer laten inbouwen. Hierdoor krijgen consumenten die geruime tijd terug of nog nooit een bestelling geplaatst hebben, voorrang op klanten die recenter een krat besteld hebben.
110.000 particuliere klanten
Maandelijks zijn er gemiddeld twee verkoopmomenten met afhaalmogelijkheden. Voortaan zullen tussendoor ook verkoopsessies met leveringsmogelijkheid in België worden ingepland. Intussen hebben zich al bijna 110.000 particulieren als klant geregistreerd. Gewoonlijk loggen tijdens een verkoopmoment tussen 3000 en 5000 geregistreerde bezoekers in. Die aantallen kan de slimme wachtkamer relatief makkelijk verwerken. Bij elke online sessie zijn er in verhouding echter veel meer kandidaat-kopers dan er kratten beschikbaar zijn.
Wie graag Trappist Westvleteren wil kopen, moet dus wellicht wat geduld oefenen.
Lees meer over het nieuwe project en bestel online.