Op de weg naar het paasfeest
Hoe parochies de vieringen van de Goede Week creatief trachten in te vullen
Op Palmzondag krijgen de gelovigen tijdens het zogenoemde lange evangelie het integrale lijdensverhaal van Christus te horen. Toch herneemt de liturgie delen van het verhaal op Witte Donderdag en Goede Vrijdag. Hoe geven parochies gestalte aan die bijzondere liturgische vieringen op de weg naar het hoogfeest bij uitstek? En hoe maken ze dat de eigenheid van Stille Zaterdag niet verloren gaat?
Niet alle wekelijkse kerkgangers nemen deel aan de diensten van de Goede Week. Diverse nieuwe parochies kiezen er dan ook bewust voor lokale gemeenschappen samen te brengen voor de viering van het paastriduüm. Zo ook de Bavoparochie in de Kanaalzone, Lochristi en Wachtebeke. „Op Witte Donderdag vieren we in de kerken in Zaffelare en Oostakker”, zegt pastoor-moderator Chris Simoens. „De viering in Zaffelare was al enkele jaren de gemeenschappelijke viering van het voormalige dekenaat Lochristi. Daarin was de Kanaalzone nog niet betrokken. De weg naar het samen vieren verloopt geleidelijk en dus besloten we ook in Oostakker nog een viering te behouden. Op Goede Vrijdag vieren we ’s avonds dan weer in de kerk in Lochristi. Zo komen diverse kerken aan bod gedurende de Goede Week.”
Nochtans verlopen beide vieringen op Witte Donderdag volgens hetzelfde patroon. Daar maakt bovendien een bijzondere opstelling van het kerkinterieur deel van uit. „In beide kerken plaatsen we in de middenbeuk een grote tafel, waarrond we de stoelen aan beide kanten groeperen in drie rijen”, legt Chris Simoens uit. „Zo proberen we de sfeer van het cenakel waar Jezus en de leerlingen aan tafel gingen op te roepen.”
Ook de lokale geloofsgemeenschap van Sint-Jozef Tereken in de parochie in Sint-Niklaas komt creatief uit de hoek in de Goede Week. Tijdens de viering op Witte Donderdag gaan de [node:field_streamers:0] gelovigen er in de kerk letterlijk aan tafel en brengen van thuis een boterham mee. In de nacht van Goede Vrijdag op Stille Zaterdag houden ze er gewoontetrouw een heuse nachtwake. „De hele nacht kunnen mensen aansluiten of vertrekken”, zegt pastoraal vrijgestelde Lieve Van Driessen. „Al enkele keren begonnen we de wake met een film. Dit jaar gaat die over een man die worstelt met het verlies van zijn dochter en stilaan een weg vindt.”
Omdat het aantal deelnemers de jongste jaren afnam, experimenteert de gemeenschap nu met een nieuwe invulling. „Na de film gaan we al mediterend de nacht in”, legt Lieve Van Driessen uit. „Dit keer kunnen we daarbij uitdrukkelijk rekenen op de begeleiding door drie experts in christelijke meditatie. Omstreeks één uur staat een meditatief klankconcert op het programma en om halfzeven gaan we meditatief aan de slag met Bachs Matthäus-Passion. Om acht uur sluiten we de wake af en nemen we samen het ontbijt.”
Ook in De Pinte noopte een dalend aantal deelnemers aan de nachtwake tot een alternatief voor Stille Zaterdag. „Wellicht is de intense opeenvolging van de diensten tijdens de Goede Week daarvan de oorzaak”, meent pastoor-moderator Piet Herregods. „Daarom vervingen we de nachtwake door een stille wake die aan de paaswake voorafgaat. Vanaf 18 uur kunnen de mensen terecht in de kerk. De paaswake vangt pas aan om negen uur ’s avonds. Heel eenvoudig. We ontsteken enkele kaarsen. De deelnemers komen en gaan wanneer ze dat wensen en bidden in stilte.”
En dan is er het grote moment, de paaswake. „Die vieren we nog in diverse kerken”, zegt Chris Simoens. „In elk van die vieringen worden wel diverse paaskaarsen samen gewijd. Tijdens de vieringen van paasdag worden ze in de kerken plechtig binnengebracht tijdens de intredeprocessie.”