Financieel en administratieve ondersteuning van parochies
Inhoudstafel
- Financiële administratieve coördinatoren in het bisdom
- Module parochiebeheer
- Nieuwsbrief
- VZW nieuws
- Interessante webpagina’s
1. Financiële administratieve coördinatoren in het bisdom
Dekenaat | Naam | Mailadres | Telefoonnummer |
Aalst | Open vacature | ||
Deinze | Servaas Van Maldergem | servaasvanmaldergem@yahoo.com | 0476 394 480 |
Dendermonde | Sarah Verstrepen | sarah@dekenaatdendermonde.be | 052 34 32 10 0472 883 745 |
Eeklo | Katrien Cocquyt | k.cocquyt@telenet.be | 0474 653 558 |
Gent | Aurélien Léchère | aurelien.lechere@bisdomgent.be | 0485 347 142 |
Lokeren | Christophe Corthals | christophe.dekenaatlokeren@gmail.com | 09 348 17 85 |
Oudenaarde | Open vacature | ||
Sint-Niklaas | Open vacature | ||
Wetteren | Karolien Buysse | karolien.dekenaatwetteren@gmail.com | 0472 368 227 |
Zottegem | Steven Reunes | stevenreunes@hotmail.com | 09 233 91 59 0497 146 459 |
Welke ondersteuning bieden wij?
De financieel-administratieve coördinatoren (Finacoren) ondersteunen het dekenaat en de parochies bij hun organisatie en beheer (de parochiesecretariaten, de pastorale, patrimoniale en uitbatingsvzw’s, de dekenale vzw).
Door financiële, administratieve en juridische oplossingen te zoeken en aan te bieden streven zij - in samenwerking met de lokale medewerkers - naar een transparante en goed georganiseerde werking van de 43 parochies in de 10 dekenaten die in het Bisdom Gent gevestigd zijn. De richting wordt daarbij aangegeven door het ‘charter van goed kerkelijk beheer’ zoals de Belgische Bisschoppen dit opstelden (2017, herwerkt in 2022), door de toepasselijke diocesane decreten en de Belgische wetgeving.
2. Module parochiebeheer
De inhoud van de vier modules parochiebeheer (2022-2023):
- Pastoraal beleid in het Bisdom Gent – Klik hier voor meer informatie.
- Kerkelijk recht in verband met de sacramenten pastoraal – Klik hier voor de cursustekst
- Parochiale administratie en secretariaatswerking
- Financieel beheer en Kerkfabrieken – Klik hier voor de cursustekst
Andere interessante documenten: Charter goed kerkelijk beheer: document + uitleg
3. Nieuwsbrief
Elk kwartaal komt er een nieuwsbrief 'Update parochiebeheer.'
4. VZW nieuws
- Een vzw beheren en bestuderen is niet aartsmoeilijk maar je moet wel rekening
houden met een aantal wettelijke en administratieve verplichtingen.
Hier vind je een overzicht en een handige checklist.
- Een interessante nieuwsflash van het Vlaams studie- en documentatiecentrum voor VZW's:
Aangifte rechtspersonenbelasting 2024
5. Interessante links
- Voor het UBO register: https://financien.belgium.be/nl/E-services/Ubo-register
- Voor KBO opzoekingen: https://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/zoeknummerform.html?lang=nl
- Informatie met betrekking tot het charter van goed kerkelijk beheer.
Met dit charter leggen de bisschoppen van België een aantal principes van goed kerkelijk beheer
als richtlijn voor aan al wie in de Kerk verantwoordelijkheid draagt
voor het materiële en financiële beheer.
- download het charter
- meer info en achtergrond via Youtube
- vind hier ook powerpoint - Voor informatie betreffende vrijwilligerswerk in Vlaanderen verwijzen we naar de website Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk: www.vlaanderenvrijwilligt.be