1.500 bezoekers op unieke opendeurdagen in brouwerij Westmalle
In minder dan drie minuten waren de 1.500 tickets om de brouwerij van Westmalle te bezoeken uitverkocht: 750 woensdag en 750 donderdag. Zo’n bezoek is dan ook uniek, want nog nooit in de voorbije 230 jaar lieten de trappisten bezoekers toe in hun brouwerij. Nu uitzonderlijk wel.
Manu Pauwels, hoofd marketing van de brouwerij, legt uit waarom. ‘Er is vandaag heel wat interesse in de wereld van het bier. Heel wat mensen uit de streek en liefhebbers van trappistenbieren zijn nieuwsgierig naar hoe het gebrouwen wordt. Tegelijk kunnen we er niet omheen dat deze brouwerij zich binnen de muren van een abdij bevindt, niet zomaar een abdij, maar een trappistenabdij, waarin de monniken bewust kiezen voor een teruggetrokken leven, buiten de schijnwerpers. Daarom ook hebben we geen bezoekerscentrum.’
Nieuwsgierigen verwijzen ze steevast door naar het Café Trappisten Westmalle wat verderop, waar een film een beperkte inkijk geeft in het reilen en zeilen van de brouwerij. ‘Op een vergadering legden we bij de monniken het voorstel op tafel om die twee werelden samen te brengen in een opendeurdag. Op zich past dat prima binnen het gegeven van de gastvrijheid die trappisten hoog in het vaandel dragen. Denk maar aan het gastenkwartier. En iedereen is ook welkom om de diensten en vieringen in de abdijkerk bij te wonen.’
De inkomprijs – twaalf euro – is vooral bedoeld om de kosten van het event te dekken. ‘De monniken willen geen winst maken. De overschot gaat naar goede doelen, net zoals bij de opbrengst van de verkoop van de trappistenbieren.’
Uniek event
Het bezoek wordt in ieder geval gesmaakt, net als de trappist die iedereen aangeboden krijgt aan het slot. ‘Mijn broer is een fan van de trappist van Westmalle’, vertelt Evelien (35). Ze woonde vroeger in de buurt van de abdij, maar verhuisde inmiddels naar Leuven. Samen met Geert (37) nam ze een dag vakantie voor het brouwerijbezoek. ‘Waarom niet? Het is zo’n uniek event. Ik kocht meteen tickets omdat ik wist dat mijn broer geïnteresseerd zou zijn. We wachten hem nu op, om samen de rondleiding te volgen.’
Greet (60) en Jan (70), beiden met pensioen, zakten af uit Nijlen. “Dit is een unieke gebeurtenis. Stel je voor, voor het eerst in 230 jaar mogen er bezoekers een kijkje nemen in de brouwerij. Dat wilden we niet missen. We zijn geen bierdrinkers, maar we zijn wel nieuwsgierig.”
Was jij niet bij de gelukkigen? Na de opendeurdagen wordt het event geëvalueerd: hoe de medewerkers, de bezoekers en de monniken het ervaren hebben. Na afloop schuiven de monniken trouwens met de medewerkers aan tafel om verhalen uit te wisselen. Want ook zij zijn nieuwsgierig naar het verloop van dit unieke gebeuren. En wie weet, komt er een vervolg …
Tekst: Ilse Van Halst