(Broederlijk) Delen doet goed
Broederlijk Delen heeft gisteren dinsdag met een ludieke actie, en met de steun van verschillende BV’s, het startschot gegeven voor zijn campagne voor de veertigdagentijd. Die heeft als thema: Delen doet goed. Ook met het Zuiden. Met de campagne knoopt de ontwikkelingsorganisaties, die niet voor niets BroederlijkDelen noemt, opnieuw aan bij zijn wortels en de overtuiging dat de wereld rechtvaardiger wordt door te delen en te herverdelen. Ook vandaag nog blijft dit een efficiënte methode om de ongelijkheid wereldwijd, maar ook om de klimaatverandering te bestrijden, aldus de organisatie.
Gemeenschap, duurzaamheid en solidariteit
Lieve Herijgers, directeur van Broederlijk delen, verduidelijkt: Wij willen radicaal kiezen voor een samenleving die gebaseerd is op gemeenschap, duurzaamheid en solidariteit. Wij moeten durven kiezen voor een nieuwe economisch model dat ook rekening houdt met de draagkracht van onze aarde. Nic Balthazar vertelde dat hij maar wat graag steun geeft aan een actie die duidelijk maakt dat we van samen delen niet slechter worden: Het hele idee van samen delen, en aan mensen duidelijk maken dat we daar niet slechter, maar juist beter van worden, vind ik prachtig. Bovendien is met de fiets rijden leuk én ecologisch.
In de campagne van dit jaar zelf wordt dit jaar aandacht gevraagd voor broodbakkende vrouwen in DR Congo, Colombianen die zich verenigen om hun territorium tegen een goudmijnmultinational te verdedigen en studenten die bijdragen tot duurzame landbouw in Senegal. Mensen zijn geboren delers en samenwerken en delen doet ons goed. Dat is de boodschap die wij dit jaar graag in de kijker willen plaatsen, besluit directeur Lieve Herijgers.
Bekijk hieronder de video van Broederlijk Delen.