Broederlijk Delen raamt campagneopbrengst op 2 miljoen euro
Het voorbije paasweekend heeft Broederlijk Delen zijn jaarlijkse vastencampagne afgesloten. De campagne met als slogan: Delen doet goed - Ook met het Zuiden legde het accent op delen én herverdelen als hefbomen voor systeemverandering. Op persoonlijk én op structureel vlak. Want er is genoeg voor iedereen. Alleen gebruiken de enen vandaag meer dan hun rechtmatige deel, waardoor ze anderen hun kansen ontnemen.
Door te leven met genoeg en te delen en herverdelen, kunnen we het sociale en ecologische onevenwicht herstellen, zegt Lieve Herijgers, directeur van Broederlijk Delen. We geloven dat delen geen verarming is, maar net tijd en ruimte creëert voor wat echt telt. En er is draagvlak voor verandering. De geesten beginnen te rijpen om niet meer terug te gaan naar het ‘normaal’ van voor corona, om te veranderen naar een beter normaal.
Ook vrijwilligers gaan voor verandering
Geen campagne zonder vrijwilligers en schenkers. Ook niet in coronatijden. De afgelopen weken zetten duizenden vrijwilligers hun schouders onder de campagne. Ze gingen aan de slag met alternatieve, coronaveilige modellen. Er waren online-infoavonden, afhaalmaaltijden in plaats van gezamenlijke solidariteitsmaaltijden, aperoboxen, wandel- en fietstochten in bubbels … Lieve Herijgers: Ondanks alle beperkingen en regels gingen onze vrijwilligers met heel veel goesting aan de slag om campagne te voeren. Er ontstonden nieuwe actiemodellen, zoals solidaire afhaalmaaltijden of ‘solidariteitstochten’ in bubbels. Er ontstonden actiemodellen die zeker ook na corona behouden blijven.
We bedanken van harte alle vrijwilligers, schenkers en sympathisanten voor al hun geleverde inspanningen. Lieve Herijgers
2 miljoen euro
Ondanks alle moeite zullen de inkomsten toch lager liggen dan normaal. Dat mag niet verbazen. Want veel campagneactiviteiten van Broederlijk Delen hebben te maken met het fysiek bijeenbrengen van veel mensen. En net dit aspect moest omwille van corona achterwege blijven.
Volgens de prognose op basis van de huidige resultaten zal de opbrengst van de campagne 2021 ongeveer 2 miljoen euro bedragen.