Coronacrisis halveert campagne-inkomsten Broederlijk Delen

Volgens de prognose op basis van de huidige resultaten verwacht Broederlijk Delen een opbrengst van 1,5 miljoen euro, de helft minder dan vorig jaar.
13/04/2020 - 15:15

Het afgelopen paasweekend vormde het traditionele sluitpunt van de jaarlijkse campagne van Broederlijk Delen. De klassieke manier van campagne voeren via acties en evenementen werd omwille van de coronacrisis al op 13 maart stopgezet. Dit leidde tot een halvering van de jaarlijkse inkomsten.

Volgens de prognose op basis van de huidige resultaten verwachten wij een opbrengst van 1,5 miljoen euro, de helft minder dan vorig jaar. Lieve Herijgers, directeur van Broederlijk Delen

De boodschap van de campagne: Delen doet goed, ook met het Zuiden bleef de ngo onverminderd op andere manieren verder verspreiden. Juist in deze crisisperiode tonen recente getuigenissen uit onze partnerlanden dat delen als hefboom voor systeemverandering relevanter is dan ooit. Onze campagne zit er misschien op, maar werken aan internationale solidariteit blijft meer dan ooit noodzakelijk.

Delen als hefboom voor verandering

De campagne focuste dit jaar op delen als hefboom voor maatschappelijke verandering. De kerngedachte dat de wereld rechtvaardiger wordt als we steeds opnieuw delen en herverdelen, behoort tot het DNA van Broederlijk Delen, zegt Lieve Herijgers. Het is ook dé oplossing voor de uitdagingen waar we vandaag voor staan, zoals de toenemende ongelijkheid en de klimaatverandering.En dat geldt trouwens ook voor de coronacrisis.Juist in deze crisisperiode tonen recente getuigenissen uit onze partnerlanden dat delen als hefboom voor systeemverandering relevanter is dan ooit is.

Onze campagne zit er misschien op, maar werken aan internationale solidariteit blijft meer dan ooit noodzakelijk.

Hele campagne voortijdig stopgezet

Geen Broederlijk Delen zonder de duizenden vrijwilligers en sympathisanten die overal in Vlaanderen sensibiliserende en fondsenwervende acties opzetten. Maar na ruim twee weken actievoeren zagen zij al hun inspanningen in het water vallen. Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan werden alle activiteiten geannuleerd. Dat heeft uiteraard een impact op de financiële resultaten.

Volgens de prognose op basis van de huidige resultaten verwachten wij een opbrengst van 1,5 miljoen euro, de helft minder dan vorig jaar.

Daarom bekijken we de komende weken en maanden hoe we onze fondsenwerving anders kunnen invullen om deze verliezen te compenseren, zucht Lieve Herijgers. We bedanken alle vrijwilligers, schenkers en sympathisanten voor al hun geleverde inspanningen. We zijn blij dat velen van hen via verschillende kanalen mensen oproepen om ons werk alsnog via een gift te ondersteunen.

Solidariteit met het Zuiden nu meer dan ooit

Het coronavirus heeft ondertussen ook de landen in het Zuiden bereikt. Recente verhalen uit onze partnerlanden  maken duidelijk dat de impact van de crisis zich daar zeer sterk laat voelen en dat de risico's voor mensen in een kwetsbare positie heel groot zijn: boerenfamilies, inheemse gemeenschappen, families die leven van kleinhandel op straat, zegt Lieve Herijgers. Vaak hebben zij slechts een beperkte toegang tot water en zeep, hebben ze te weinig voedsel of zijn ze voor hun inkomsten volledig afhankelijk van de informele economie die door quarantainemaatregelen volledig in elkaar stuikt. En bij ziekte kunnen ze niet terugvallen op een degelijk gezondheidssysteem. Net daar maken onze partnerorganisaties het verschil. Dag in dag uit doen ze er alles aan om de kwetsbare groepen weerbaarder te maken, voedseltekorten te voorkomen en hen te informeren hoe ze zich het best tegen het coronavirus kunnen verdedigen. Zij rekenen hiervoor op onze steun. Solidariteit met het Zuiden is meer dan ooit noodzakelijk, besluit Lieve Herijgers.