‘El Cristo’ van Dalí keert na 70 jaar terug naar Spanje

Een van Dalí's bekendste en meest iconische werken zal in het najaar te zien zijn op een overzichtstentoonstelling.
27/07/2023 - 14:10
De Christus van de Heilige Johannes van het Kruis
De Christus van de Heilige Johannes van het Kruis © Salvador Dali

El Cristo (officieel ‘De Christus van de Heilige Johannes van het Kruis’), een van de meest iconische schilderijen van de Spaanse kunstschilder Salvador Dalí, wordt tussen 1 november 2023 en 30 april 2024 voor het eerst in meer dan 70 jaar opnieuw publiek tentoongesteld in Spanje. 

Volgens de krant El Pais was het bekende schilderij op 30 maart 1952 in Spanje voor het laatst publiek te zien tijdens de Spaans-Amerikaanse kunstbiënnale van Madrid. Na de biënnale werd het kunstwerk uitgeleend voor een expo in Londen en daar werd het door de gemeenteraad van Glasgow (Schotland) aangekocht. Sinds die tijd is het olieverfschilderij van 204,8 centimeter bij 115,9 centimeter een van de blikvangers van de Kelvingrove Art Gallery and Museum. Tegen begin november keert het terug naar het vaderland van Dalí naar aanleiding van een grote tentoonstelling in het Dalímuseum in Figueres.


Zonder spijkers en kroon

Montserrat Aguer, de directeur van de Dalí-musea, kondigt aan dat het kunstwerk centraal zal staan tijdens de expo die vanaf november in zijn museum plaatsheeft. Hij schilderde El Cristo destijds zonder spijkers in zijn polsen, zonder doornenkroon en zonder bloedstromen over zijn knieën. Die unieke voorstelling zorgde ervoor dat de kunstenaar en zijn schilderijen over religieuze thema's bekendheid kregen in de hele wereld. Tegen het eind jaren van de jaren veertig van de vorige eeuw stond het al op de cover van het tijdschrift Time en alle gespecialiseerde publicaties. Maar in Franco's Spanje was het nauwelijks bekend.

Dalí schreef de inspiratie voor dit werk toe aan een 16de-eeuwse tekening van de heilige Johannes van het Kruis, waarop Christus wordt gezien in een vergelijkbare positie: met zijn hoofd naar beneden gericht, zodat alleen de haren en de achterkant van de figuur zijn te zien. Het kunstwerk maakt eveneens duidelijk hoe Dalí vaak fotografie gebruikte voor zijn composities. Dat had hij kort daarvoor ook al gedaan voor het spectaculaire religieuze werk La Madona de Portlligat (1950).

Bron: El Pais