Italië: verontwaardigde reacties op tv-spot

Terwijl oude tv-uitzendingen offline worden gehaald, blijft het bon ton om te lachen met Kerk en geloof.
25/09/2022 - 09:00
Fragment van de reclame van Segugio
Fragment van de reclame van Segugio © Segugio

Nadat eerder ook al een speelse tv-spot van de Allerslimste Mens met een parodie op de kruisdood van Christus her en der in Vlaanderen ergernis had gewekt, is het dit keer de beurt aan Italië. Daar zijn er erg felle reacties op een tv-reclame met een parodie op Het Laatste Avondmaal van Leonardo Da Vinci in opdracht van het Italiaanse bedrijf Segugio (Bloedhond), bekend van zijn website waarop o.m. verzekeringstarieven worden vergeleken. De commercial was half september voor het eerst op televisie te zien. Hij begint met een imitatie van scène uit Da Vinci's 'Het Laatste Avondmaal' met Jezus en zijn apostelen terwijl ze pasta eten. Daarop barst een debat uit over de pasta. Op het einde van de spot wordt nog een bloedhond opgevoerd, de mascotte van de adverteerder. 

Dit soort reclames tast bewust de grenzen af van wat godslasterlijk of beledigend voor gelovigen is, zonder daarbij te fel te overdrijven. Tegenstanders noemen ze echter symptomatisch voor een seculiere, antiklerikale samenleving die wil afrekenen met haar katholieke verleden en die er niet voor terugschrikt om gelovigen bewust te kleineren en tegen de schenen te schoppen, terwijl de nieuwe heilige huisjes op een piëdestal worden gezet en onaantastbaar lijken. Journalist Pier Franco Quaglieni vindt dat dergelijke mentaliteit ook respectloos is voor al wie de levensovertuiging van anderen wil respecteren.

Volgens de Italiaanse journaliste Serena Gana Cavallo is nu het tijdperk aangebroken waarin 'het hypocriet correcte' regeert. 

Bron: SIR/Crux