Jan Van Eyckjaar komt op kruissnelheid
De centrale panelen van het schilderij Lam Gods van Jan Van Eyck keerden dinsdag, na een grondige restauratie, tijdens een geheime verhuisoperatie terug naar de Sint-Baafskathedraal in Gent. Daar zijn zij voorlopig in de kapel opgeslagen, in afwachting van hun montage en herinhuldiging in aanwezigheid van de pers vrijdag aanstaande. De vrachtwagen is daarna met enkele zijpanelen, die de blikvanger moeten worden tijdens de grote overzichtstentoonstelling over de schilder Van Eyck, teruggekeerd naar het Museum voor Schone Kunsten in Gent. Met beide initiatieven raakt het Van Eyck-jaar, dat op 11 oktober officieel van start ging, meteen ook echt op kruissnelheid.
Het Lam Gods is een onuitputtelijke bron om te mediteren over lijden, dood en verrijzenis van Christus. Ludo Collin, rector van de Sint-Baafskathedraal.
Dankzij het Lam Gods kan de Sint-Baafskathedraal in Gent, de drukst bezochte kerk in ons land, jaarlijks rekenen op 1 miljoen bezoekers. Die bezoekers zijn uit alle hoeken van de wereld afkomstig. Tijdens het Van Eyck-jaar worden nog meer bezoekers verwacht, vooral ook omdat de centrale panelen dankzij een indrukwekkende restauratie na eeuwen in hun quasi originele toestand te zien zijn …
Closer to Van Eyck
Wie niet kan wachten tot komend weekend om de panelen van het Lam Gods van Van Eyck in hun originele pracht te bewonderen, kan in afwachting online terecht bij het VERONA-project, waarin alle schilderijen van Jan Van Eyck uit Europese collecties - bovendien in ultra hoge resolutie - gedocumenteerd zijn. VERONA (en dat staat voor: Van Eyck Research in Open Access) werd eind 2019 overigens meer dan terecht winnaar van de European Heritage/Europa Nostra Awards 2019.
Dankzij VERONA zijn het hele geschilderde oeuvre én de unieke miniaturen van Jan Van Eyck uit het Turijns-Milanese getijdenboek voortaan in ultrahoge resolutie online te bewonderen. KIK
Dankzij de geoptimaliseerde zoomfunctie missen bezoekers van Closer to Van Eyck van het Koninklijk Instituut voor Cultureel Erfgoed (KIK-IRPA, Brussel), in samenwerking met andere instellingen, geen enkel detail van de verschillende topwerken van Jan Van Eyck én van de unieke miniaturen uit het Turijn-Milanees getijdenboek. De verbluffende digitale techniek en het wetenschappelijke onderzoek van het KIK-IRPA maken het mogelijk om via VERONA letterlijk in de schilderijen van Jan van Eyck te duiken en om die pixel voor pixel te ontdekken.
Het project richt zich tot wetenschappers en de wetenschappelijke gemeenschap wereldwijd, maar het wil tegelijk de samenwerking tussen de verschillende Europese musea stimuleren en bijdragen tot de conservatie van dit erfgoed en een betere bekendmaking bij het publiek en kunstkenners in het bijzonder. Dankzij Closer to Van Eyck kan het KIK de nieuwe inzichten op het terrein van de kunstenaar, ondertekening en schildertechnieken, en de constructie van de panelen en lijsten met wetenschappers en een breder publiek delen. Zo wordt meteen ook een impuls gegeven aan nieuw onderzoek naar de schilder Jan van Eyck.
Ontdek online het volledige geschilderde oeuvre en de unieke miniaturen van Jan Van Eyck