Kardinaal De Kesel: ‘Koning en politici staan boven het gewoel’
In zijn homilie verwees kardinaal Jozef De Kesel naar het fragment uit het 1ste Boek Koningen dat in het Te Deum was voorgelezen. Het is het gebed van de nog jonge koning Salomo waarin hij God vraagt hem een opmerkzame geest te geven om recht te kunnen spreken voor zijn volk en onderscheid te kunnen maken tussen goed en kwaad. Die gave van onderscheiding is iets heel kostbaar, onderstreepte de kardinaal. Niet alleen in het persoonlijke leven van elke burger, maar ook in de wijze waarop politiek bedreven wordt. Ook hier gaat het niet alleen om Realpolitik, maar om fundamentele keuzes: wat is goed en wat is op de lange duur niet goed voor de samenleving. En ook hier geldt het onderscheid tussen eigen belang, het belang van die of die groep en het algemeen belang.
Moeilijke en delicate vragen omdat in een geglobaliseerde wereld ook het algemeen belang niet kan herleid worden tot het belang van eigen volk of natie.
De kardinaal citeerde ook uit Psalm 72, die in het Te Deum werd gelezen. Daarin wordt van de koning gezegd: Hij redt de misdeelde die om hulp smeekt, de verdrukte, door niemand geholpen (…) Hij koopt hen vrij uit slavernij en geweld, want kostbaar is hun bloed in zijn ogen. Kardinaal De Kesel parafraseerde: De koning neemt het op voor de arme en de kleine, voor al wie niet meetelt, die niets te zeggen hebben en volstrekt machteloos zijn, en waarover de publieke opinie zich ongelukkig genoeg niet de minste zorgen maakt.
Daarom staan de koning en de politieke verantwoordelijken boven het gewoel en nemen het voor die mensen op.
Mensen op de vlucht
Kardinaal De Kesel kwam tot slot nog even terug op de herdenking van Wapenstilstandsdag van afgelopen zondag 11 november: Ook nu, net als toen, zijn zoveel mensen op de vlucht voor oorlog en geweld en voor andere uitzichtloze situaties. Ze zijn geen vreemdelingen maar medeburgers van deze wereld, onze gemeenschappelijke thuis. We zijn geen concurrenten, maar lotgenoten. Verantwoordelijk voor elkaar. De grenzen die we trekken of de muren die we bouwen kunnen geen oplossing bieden voor de problemen die buiten die grenzen en achter die muren wel degelijk blijven bestaan.
Er is geen welvaart en veiligheid in ons land zonder welvaart en veiligheid in de wereld.