Katholiek Onderwijs tevreden met nieuwe aanpak eindtermen

De Vlaamse overheid was eerder teruggefloten omdat de eindtermen veel te omvangrijk waren en nauwelijks nog ruimte lieten voor een onderwijsproject. 
19/09/2022 - 13:57
Lieven Boeve, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Lieven Boeve, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen © PhK-Kerknet

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) heeft met de onderwijsverstrekkers een akkoord bereikt over de eindtermen voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs. De onderwijspartners moesten opnieuw rond de tafel gaan zitten nadat het Grondwettelijke Hof in juni op 16 juni 2022 de eindtermen vernietigde. Dat gebeurde nadat de onderwijskoepel Katholiek Onderwijs Vlaanderen en de Steinerscholen daartegen protest hadden aangetekend, omdat die oorspronkelijk de eigen onderwijsprojecten en de vrijheid van onderwijs in het gedrang zouden brengen. Het hof bepaalde dat eindtermen minimumdoelen moeten zijn, verzoenbaar met de verschillende pedagogische projecten en dat er voldoende ruimte over moet blijven voor eigen doelen van die onderwijsverstrekkers.

Juist op tijd

Katholiek Onderwijs Vlaanderen reageert nu tevreden op het akkoord van de Vlaamse regering over de ontwikkeling van nieuwe eindtermen. Volgens de onderwijskoepel komt de nieuwe manier van werken tegemoet aan de kritiek van het onderwijsveld en bovendien zorgt de uitgezette tijdslijn ervoor dat de scholen nog net op tijd nieuwe eindtermen zullen hebben om het curriculum voor leerlingen van de derde graad op te starten. Ook het engagement om aansluitend, en volgens dezelfde methodiek, de eindtermen van de eerste graad opnieuw aan te pakken, en daarna nieuwe eindtermen voor het basisonderwijs te ontwikkelen, onderschrijft Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

Ruimte voor kwaliteit

Lieven Boeve, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen: Onderwijskwaliteit heeft niets te maken met kwantiteit van eindtermen, maar gaat over de diepgang waarmee je die kan realiseren. En daarvoor heb je voldoende onderwijstijd nodig: pas dan kan je leerlingen die het moeilijker hebben goed ondersteunen, en wie meer aankan bijkomend stimuleren en laten excelleren. Vanuit de diversiteit aan eigen pedagogische projecten engageert het katholiek onderwijs in Vlaanderen zich tot die kwaliteit.

Bron: Katholiek Onderwijs Vlaanderen