Katholiek Onderwijs wil meer ruimte voor moslimleerlingen
De bekendmaking van directeur-generaal Lieven Boeve dat het Katholiek Onderwijs Vlaanderen zich wil openstellen voor de islam en andere levensbeschouwingen blijft de meest uiteenlopende en bijwijlen heel felle reacties uitlokken. De praktische uitwerking van de nieuwe plannen roept dan ook nog vele vragen op. Het lijkt er sterk op dat Boeve vandaag een proefballon oplaat als aanzet voor het belangrijke vernieuwingscongres van begin juni over het project van de katholieke dialoogschool. Op dat congres wordt erover nagedacht hoe andere religies en levensbeschouwingen een grotere rol kunnen spelen in katholieke scholen, zonder dat dit gebeurt ten koste van de katholieke identiteit, wel integendeel.
Dialoogscholen
Lieven Boeve blijft zich sterk maken voor de katholieke identiteit van de scholen van zijn onderwijskoepel. Dat belet niet dat het katholieke onderwijs zich kan openstellen voor andere religies, en tegen de achtergrond van de actualiteit vooral dan voor de islam. Onrechtstreeks biedt zijn voorstel ook tegengewicht aan pogingen van bepaalde kringen om het geloof, zowel dat van katholieken als moslims, almaar meer te marginaliseren en uit het openbare leven te verdringen. De Vlaamse politicus Steven Vanackere noemt dit vandaag in het christelijke opinieweekblad Tertio het nieuwe dogma van de neutraliteit.
Levensbeschouwelijke identiteit
Twee begrippen zijn voor het proefballonnetje van Boeve cruciaal: gastvrijheid en de vaststelling dat elke leerling niet langer een christelijke achtergrond heeft. Dat dwingt de katholieke scholen volgens hem om op een nieuwe manier om te gaan met levensbeschouwelijke diversiteit. En Boeve wil geen nieuw model van bovenaf opleggen: Wij willen islamitische en andersgelovige leerlingen meer betrekken in het onderwijsproces, waardoor zij sterkere mensen worden. Wij willen de hand reiken en dit in een echte dialoog met hen, zowel moslims als vrijzinnigen, vormgeven.
Geen toverformule
Dat kan zich concreet onder meer weerspiegelen in de manier waarop katholieke scholen, afhankelijk van school tot school en het eigen schoolreglement, omgaan met de hoofddoek. Boeve wijst een aparte gebedsruimte voor moslims af, maar sluit een gemeenschappelijke stille ruimte waar leerlingen van alle strekkingen bij hun geloof kunnen stilstaan niet uit. Scholen kunnen op langere termijn ook extracurriculaire lessen islam faciliteren, bijvoorbeeld door na de schooluren een lokaal ter beschikking te stellen. Maar er bestaat geen toverformule. Wij hebben 2.200 scholen. Dat zullen 2.200 verschillende dialoogscholen zijn.